Hitta personal kommunens största utmaning

Piteå kommuns personalchef Cathrine Granberg beskriver svårigheten att rekrytera som kommunens största och svåraste utmaning. "Det finns inte nog med människor att anställa."

Personalchef Cathrine Granberg säger att personalförsörjningen är kommunens svåraste utmaning. "Konkurrensen om arbetskraften är stenhård och därför jobbar vi nu mycket med att behålla den personal vi har. Behålla är det nya rekrytera." (Arkivbild)

Personalchef Cathrine Granberg säger att personalförsörjningen är kommunens svåraste utmaning. "Konkurrensen om arbetskraften är stenhård och därför jobbar vi nu mycket med att behålla den personal vi har. Behålla är det nya rekrytera." (Arkivbild)

Foto: Joel Gustafsson

Piteå2024-05-05 17:00

Piteå-Tidningen berättade nyligen om den stora bristen på vikarier i kommunens måltidsservice. En brist som innebär att erfaren personal måste flytta runt på olika arbetsställen för att täcka upp vid frånvaro. Oftast kan verksamheten säkras men nyligen fick ett mindre kök stängas då det inte gick att få vikarier dit.

Men bristen på vikarier och svårigheten att rekrytera gäller inte bara måltidsservice utan omfattar enligt Cathrine Granberg hela kommunen och i princip alla typer av tjänster. 

– Vi har ett demografiskt problem där det inte finns tillräckligt med människor att anställa. Det är inte bara i Piteå det ser ut så utan det gäller i stort sett alla kommuner. Konkurrensen om personalen är stenhård, säger hon.

undefined
Piteå kommun har svårt att rekrytera till alla förvaltningar. (Arkivbild)

Utöver måltidsservice är personalsituationen extra besvärlig inom Utbildnings- och Socialförvaltningen. Förskollärare, barnskötare, undersköterskor, vårdbiträden, kockar och måltidsbiträden lyfts fram som yrkesgrupper där det är extra svårt att hitta personal.

De stora rekryteringssvårigheterna har lett till att man i kommunen fått börja tänka om kring hur man ska få folk till olika tjänster och behålla befintliga medarbetare.

– Eftersom demografin ser ut som den gör försöker vi som arbetsgivare att jobba med de möjligheter som finns för att skapa goda förutsättningar på jobbet så att folk vill stanna kvar. Behålla har blivit det nya rekrytera. Vi jobbar mycket med ett gott ledarskap och för ett hållbart och förlängt arbetsliv. Vi försöker möjliggöra så att man ska orka jobba mer än deltid och att man vill och orkar jobba högre upp i åren.

undefined
Undersköterskor och vårdbiträden är två yrkesgrupper som kommunen har stora problem att rekrytera till. (Arkivbild)

Cathrine Granberg säger att man inom kommunen också jobbar aktivt för att använda den kompetens som finns på bästa sätt.

– Alla behöver inte göra allt utan vi behöver differentiera arbetsuppgifterna. Det gäller att tänka smart och att till exempel nyttja ny teknik där det går att göra det. Vi behöver rekrytera bredare så att till exempel människor med funktionsnedsättningar kan beredas arbetsuppgifter. 

För att få fler människor till kommunen och därigenom få fler anställningsbara personer, har man ett tätt samarbete med inflyttarservice.

– Det är ett sätt att öka vår befolkning. Vi försöker locka och attrahera genom att erbjuda bra förutsättningar för de som vill flytta hit.

Hur ser det ut med sommarvikarier?

– Så här långt har vi ett lägre söktryck än förra sommaren, säger Cathrine Granberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!