Trädfällningen längst Järnvägsgatan väcker känslor bland de boende, något Lundberg har förståelse för:
– Den befintliga vägen låg längre bort, nu kryper gång- och cykelvägen närmare deras hus och de flesta har reagerat på att träden ska fällas. Jag kan bara hålla med om att det är tråkigt och vi hade gärna undvikit det om vi haft möjlighet.
Joakim Lundberg uppger att han haft dialog med stadsträdgårdsmästare Ulrika Bohman och direktiven har varit att spara så många träd som möjligt.
Att de boende inte skulle ha fått information håller han inte med om:
– Då vi fått in anbud och säkrat finansieringen så gick vi ut med information vid två olika omgångar.
Längst Järnvägsgatan finns 19 fastigheter. Den befintliga vägen är åtta meter bred, nu blir den istället 6,5 meter bred och den nya gång- och cykelvägen inkräktar 1,5 meter på den befintliga vägen och 1,5 meter ut i diket. Den blir tio centimeter högre än den befintliga vägen.
De nuvarande branta dikena schaktas och ett nytt dike hamnar närmare fastigheterna vilket gör att träd måste fällas.
Att stänga utfarterna från kvarteret och bygga om den befintliga vägen till en gång- och cykelväg är inte möjligt anser Lundberg. Inte heller att ta mer yta av den befintliga vägen så att bilvägen blir smalare.
– Järnvägsgatan har en funktion som en uppsamlingsgata. Man ska också kunna använda den som en omledningsväg, då ska tunga fordon kunna köra där.