När PT ringer upp har han precis läst igenom mejlet från Marita Lundgren där hon beskriver händelsen på bussen mellan Piteå och Luleå. Mejlet är vidarebefordrat från Länstrafiken Norrbotten som svarar för all kollektivtrafik med buss i länet. Trafiken sköts av fristående trafikföretag som har avtal med Länstrafiken och på den aktuella sträckan är det Veolia.
- Jag ska sätta mig ner med chauffören och förklara hur våra värderingar ser ut. Det var mycket klumpigt sagt av chauffören och jag beklagar verkligen händelsen.
Lars-Åke Wågström vill inte uttala sig så mycket mer i det specifika fallet då han säger sig först vilja tala med chauffören.
- Men helt klart är det oacceptabelt. Sånt här ska inte behöva inträffa.
Uttalad policy
Företaget har en värdegrund och en uttalad policy mot diskriminering.
- Jag har aldrig varit med om något liknande och är mycket överraskad. Kanhända måste vi lyfta frågan och diskutera likaberättigande bland våra anställda. Förra året hade vi utbildning på våra nya värdegrunder, men vi får nog trycka på igen.
Han tycker det var mycket bra att Marita Lundgren visade civilkurage och sedan tog kontakt med bolaget.
- Om ingen reagerat hade vi inte haft möjlighet att rätta till problemet.
Reprimand
Vad som händer med chauffören är oklart.
- Hur vi agerar vet vi inte än, men det är klart att det blir någon reprimand. Det sköter vi internt.
Eftersom Wågström är i Stockholm har han inte kunnat prata med chauffören öga mot öga än.
- Men jag har pratat i telefonen och han mår mycket dåligt. Han ville ge passagerarna en förklaring till förseningen och det är ju bra, men sen blev det helt fel.