Lärare från Böle, Svensbyn och Strömbacka har presenterat sina resultat av gemensam läsning av skönlitteratur och bearbetning av det lästa i litteratursamtal. Lärarna har under ett års tid bedrivit aktionsforskning i ämnet svenska med fokus på läsning. Ulrika Bergmark, skolforskare, har varit stöd till lärarnas arbete parallellt med sin egen forskning som fokuserar på lärares professionella utveckling och lärande genom projekten.
– Vårt syfte med aktionsforskning var att skapa läslust på lågstadiet och utveckla samtal kring texterna, berättar Ann-Charlotte Dahlbäck, specialpedagog i Böle skola, och Anna Brännström, förstelärare Svensby skola.
– Vi har arbetat efter en metod där alla elever får prata, inget är rätt eller fel och man får tycka vad man vill och har rätt att ändra åsikt. Vi har varit neutrala i vår respons. Eleverna har också arbetat med att skriva loggböcker för att få ner sina tankar på pränt.
En viktig del i båda forskningsprojekten har varit att samla alla lärare regelbundet för att gemensamt reflektera och lära av varandra.
– Vi har lärt oss oerhört mycket. Genom den här samtalsmodellen har engagemanget för läsning och samtal ökat hos eleverna och vi har blivit bättre samtalsledare. Organisationen runt om processen är också jätteviktig, säger Ann-Charlotte Dahlbäck.
Sara Viklund och Charlotta Melander, svensklärare vid Strömbackaskolan, har tillsammans med 13 kollegor arbetat med gemensam läsning och litteratursamtal på gymnasiet under ett års tid.
– Vår utgångspunkt var det motstånd mot att läsa skönlitteratur som finns hos många elever, berättar Sara.
Och resultaten? Läsintresset bland gymnasieeleverna har blivit större och samtalen har bidragit till att de förstår texterna bättre. Många elever upplever det som positivt att lämna mobilen för en stunds läsning. De har lärt sig lyssna, känna gemenskap och få nya perspektiv.