De ser till att det går vägen

Snöröjningen av vägarna är en sak som berör norrbottningarna. Det har entreprenörföretaget Hellströms fått erfara.- Vi har fått vår beskärda del av allt skäll, ler Kennet Bergquist.<\c>

Piteå2007-05-21 00:00
I september 2006 övertog Hellströms Bygg underhållet av allmänna vägnätet i Piteå och Älvsbyns kommuner för fem år framåt. En total vägsträcka på 110 mil.

Redan sista helgen i oktober kom elddopet. Många kanske minns att det snöade ymnigt flera dygn i sträck.

-&nbsp;Nederbördsmängden som föll i form av både snö och regn motsvarade hela den förra vinterns, påminner Andreas Hellström, arbetsledare för företagets mark- och anläggningssida.

Lång kedja

Bilisterna och inte minst lastbilschaufförerna hörde av sig för att klaga på snöröjningen och sandningen.

När vädret slår om till snöfall eller underkylt regn rings chaufförer som ska köra plog- och sandbilar ut. Även om Hellströms fick totalentreprenaden i Piteå och Älvsbyns kommun har inte företagets åkeridel utökats. I stället har företagsledningen valt att lägga ut stora delar på underentreprenörer.

-&nbsp;Det är en stor och lång kedja som ska fungera på kort tid, förklarar Kenneth Bergquist, på Hellströms.

Ändrade krav

Inför den gångna vintern hade Vägverket ändrat en del på kraven. Det fick helt enkelt vara lite mer snö, mindre friktion samt ta längre tid innan åtgärderna utfördes än tidigare år.

-&nbsp;Både bilisterna och yrkeschaufförerna i Norrbotten är vana vid en viss standard. När kraven förändrades så ändrades våra förutsättningar vilket av många upplevdes som en försämring. En stor del av kritiken och skulden har felaktigt riktats mot oss. Men vi har bara följt de beslut som tagits, säger Bergquist.

Överhuvudtaget blev den gångna vintern minst sagt ovanlig ur ett väderleksmässigt perspektiv.

Otacksamt

-&nbsp;Plogning är ju ingenting nytt för vår del. Vi har snöröjt E4 sedan 2002 och skött skottningen åt Pitebo i tre år, berättar PerÅce Hellström, ägare av företaget.

Just underhållet av vägnätet kan tyckas vara en otacksam uppgift. Det klagas ständigt.

Exempelvis: är det halt ringer många och efterlyser sandning. När detta är gjort hör flera andra av sig och är irriterade över att sparkföret förstörts.

Nu är första vintern som totalentreprenör avklarad. Den har gett en hel del erfarenheter.

Till sin hjälp har Hellströms bland annat ett antal väderstationer i Jävre, Önusberget, Klöverträsk, Riddarhällan och Bertnäs som ständigt bevakas.

Dessutom är jourbilen i stort sett ständigt på rull för besiktning och koll av vägarna.

-&nbsp;Den har gått 11&nbsp;000 mil på åtta månader, avslöjar Samuel Hellström.

Närmaste tiden väntar en något lugnare period med skyltbyten och så kallade zonjobb. Det innebär bland annat rustning av grusvägar och vissa mindre beläggnings- och reparationsarbeten. Lugnet före vinterstormarna ...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om