Videon är inte längre tillgänglig
Det blåser friskt när Pitebon Lars Hedman och sambon Anne Ekblad från Stockholm, kör PT i en liten öppen båt från Norra Haraholmen till Mosesholmen. Nära bryggan där Bosse Lundmarks (nu ägd av Ove Lundmark) gamla lotskutter Doggen ligger förtöjd, berättar de om sitt båtliv som ska kryddas med en jordenruntsegling.
– Vi förverkligar drömmen att segla jorden runt med start sjätte november i Portugal. Första mål är Las Palmas. Sedan startar vi 20 november tillsammans med 170 andra båtar i ARC (Atlantic Rally For Cruisers) med mål Saint Lucia i Västindien, en sträcka på 2700 sjömil, och vi kommer att fira jul där. Efter det inleder vi jordenruntseglingen där äventyret börjar och slutar i St Lucia. Vi sätter segel sjunde januari 2017 och anländer tillbaka i April 2018, säger Hedman, som pekar på att rutten går via Panamakanalen, Stilla havet, Australien, Bali, Kapstaden, Saint Helena, Sydamerika och sedan tillbaka till de karibiska öarna.
Seglarnas budget på är på 800 000 kronor för den 15 månader långa trippen. Det finansieras bland annat med att gäster bokar sig på någon eller några av de 13 långa etapperna där den längsta (ca 3000 sjömil) tar tre veckor att segla..
– Vi har alltid en grundbemanning med tre, men vi kan vara upp emot åtta stycken ombord, säger Lars Hedman, som uppger att alla får hjälpas åt med seglingen.
Livet ombord kan vara trångt och nötande.
– Men vi har seglat mycket med gäster och det brukar fungera bra.
Hittills har Anne Ekblad fungerat som kock ombord där de serverar internationell mat men också palt. Dock aldrig surströmming.
Lars Hedman är son till Gunnar Hedman som drev Nauticvarvet på Haraholmen tillsammans med Svante Blomster. Varvet byggde bland annat W30-segelbåtar och motorbåten Nautic 900.
– Jag är uppväxt med båtar. Efter gymnasiet började jag vid Piteå Nautic. Jag jobbade också vid APP plast i Luleå och under en period vid finska båtbyggerier, säger Hedman, som hamnade i chartersvängen 2004 sedan verkstadsföretagaren Hans Sundqvist köpt en Svan 46 döpt till Thindra. Lars Hedman blev skeppare där han fick segla charter i Stockholms skärgård.
– Sedan blev det Karibien, berättar Lars Hedman, som slutade hos Sundqvist 2014 och köpte egen båt, en First 48. Då hade han träffat sambon Anne Ekblad.
–Jag har seglat hela mitt liv i Stockholms skärgård. När jag fyllde 50 firade jag med att segla charter på Thindra i Karibien under två veckor där Lars var skeppare, berättar hon.
Påmönstringen slutade med att de seglade i hamn som ett par och nu driver duon bolaget Sandvita AB, som också är namnet på deras franskbyggda båt.
Affärsidén är köra seglingsintresserade runt öarna i Karibien och det blivit många turer över Atlanten.
– Jag har korsat den 16 gånger, säger Lars Hedman, som uppger att det blir cirka 12 000 sjömil per säsong.
Skeppshunden, Jack Russeln Sigge, har varit med fyra gånger.
Under den kommande resan får han dock stanna hemma som fosterhund hos Expresseglaren Ove Lundmark.
Lars Hedman säger om färderna över haven.
– Jag är aldrig rädd men har stor respekt för vind och vatten. Vi är försiktiga, revar gärna en gång för mycket,
Paret har aldrig drabbats av någon allvarlig olycka. En gång blåste storseglet sönder i 28 sekundmeter, men det var ett dåligt segel.
– Säkerheten går alltid först, säger Anne Ekblad, som ser fram emot seglingen jorden runt.