Nyligen blev det klart att det blir Tyréns Sverige AB som ska planera Norrbotniabanans dragning genom centrala Piteå. Uppdraget innefattar bland annat planering, linjestudier, järnvägsplan, miljökonsekvensbeskrivning och bygghandlingar.
– Till att börja med blir det planeringsarbete, efter det linjestudier där vi ska utreda redan framtagna linjealternativ i järnvägskorridoren och komma fram till ett slutgiltigt alternativ. När den är fastslagen görs det en järnvägsplan med allt vad det innebär av samråd och miljökonsekvensbeskrivningar. När järnvägsplanen är klar, kanske 2027, ska bygghandlingar tas fram och en entreprenör för bygget upphandlas, säger Daniel Karlsson.
Det är alltså ett flerårigt engagemang som Tyréns nu påbörjar.
Hur känns det att ha fått uppdraget?
– Det är ett riktigt prestigeuppdrag som vi fått i konkurrens med andra. Det ska bli så spännande att vara med på den här resan tillsammans med Piteåborna.
Exakt vilken linjedragning inom järnvägskorridorende det blir till slut återstår alltså att se men klart är att Lomtjärnsalternativet inte ingår i Tyréns uppdrag att utreda.
– Vi kommer att ta fram olika förslag på linjedragning inom den korridor som är bestämd sedan tolv år tillbaka. Den går genom centrala Piteå.
Vad är den största utmaningen?
– Helt klart geotekniken. Grundläggningen blir svår då området vi ska jobba med är gammal sjöbotten, säger Daniel Karlsson.