Tyréns ska planera järnvägens dragning genom centrala Piteå

Tyréns Sverige AB har fått i uppdrag av Trafikverket att ta fram en komplett järnvägsanläggning för Norrbotniabanans dragning genom centrala Piteå. "Det är ett prestigeuppdrag som ska bli riktigt spännande", säger Daniel Karlsson, affärschef järnväg Nord.

Daniel Karlsson, affärschef järnväg Nord och Tyréns ombud, ser fram emot att få jobba med Norrbotniabanans dragning genom Piteå. "Det är ett riktigt prestigeuppdrag."

Daniel Karlsson, affärschef järnväg Nord och Tyréns ombud, ser fram emot att få jobba med Norrbotniabanans dragning genom Piteå. "Det är ett riktigt prestigeuppdrag."

Foto: Ylva Forslund

Piteå2024-09-08 17:00

Nyligen blev det klart att det blir Tyréns Sverige AB som ska planera Norrbotniabanans dragning genom centrala Piteå. Uppdraget innefattar bland annat planering, linjestudier, järnvägsplan, miljökonsekvensbeskrivning och bygghandlingar.

undefined
Enligt Daniel Karlsson kan ett resecentrum till exempel förläggas här eller vid brandstationen.

– Till att börja med blir det planeringsarbete, efter det linjestudier där vi ska utreda redan framtagna linjealternativ i järnvägskorridoren och komma fram till ett slutgiltigt alternativ. När den är fastslagen görs det en järnvägsplan med allt vad det innebär av samråd och miljökonsekvensbeskrivningar. När järnvägsplanen är klar, kanske 2027, ska bygghandlingar tas fram och en entreprenör för bygget upphandlas, säger Daniel Karlsson.

undefined
Sammanlagt åtta kilometer tågspår som berör den befintliga infrastrukturen ska planeras.

Det är alltså ett flerårigt engagemang som Tyréns nu påbörjar.

Hur känns det att ha fått uppdraget?

– Det är ett riktigt prestigeuppdrag som vi fått i konkurrens med andra. Det ska bli så spännande att vara med på den här resan tillsammans med Piteåborna.

undefined
Vid årsskiftet 2025/2026 tror Daniel Karlsson att det är fastlåst vilken linjesträckning det blir.

Exakt vilken linjedragning inom järnvägskorridorende det blir till slut återstår alltså att se men klart är att Lomtjärnsalternativet inte ingår i Tyréns uppdrag att utreda.

– Vi kommer att ta fram olika förslag på linjedragning inom den korridor som är bestämd sedan tolv år tillbaka. Den går genom centrala Piteå.

Vad är den största utmaningen?

– Helt klart geotekniken. Grundläggningen blir svår då området vi ska jobba med är gammal sjöbotten, säger Daniel Karlsson.

undefined
Placering av ett resecentrum ingår i uppdraget. "Själva stationsbyggnaden och perrongen ska planeras in", säger Daniel Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!