Mössan Älsk Nu har tagit Piteå med storm och har blivit en vanlig syn på stan. Bakom varumärket står Piteåbördiga designern Linda Backman. 2016 bodde hon i Stockholm och inspirationen till mössan kom till genom hemlängtan och en vilja att sprida pepp och kärlek i nuet.
– Alla på Södermalm drog omkring på stan med mössor med vit etikett och logga på. Jag tyckte det var ett bra format att fylla med ett norrbottniskt kärleksbudskap. Älsk Nu är ett uttryck som jag och mina vänner redan använde ibland, så det kändes fint att forma en symbol av de orden och placera på färgglada toppluvor, säger hon.
Mössan köptes främst av Linda Backmans egna vänner. Med sin synliga profil och sitt kärleksdrivna budskap började mössan snart förekomma i selfies på sociala medier.
– Mina vänner började ha dem på sig. Några började lägga ut på Instagram och mössan gjorde sig bra i ett selfie-format. Den förekommer på bilder när man är ute och gör saker man tycker är roliga och det speglar ju budskapet väldigt bra. Det är en hyllning till Norrland, till att njuta av livet och vara kreativ.
I en hybrid mellan berättande, minnesskapande och marknadsföring skapade kunderna själva synlighet för Linda Backmans design, och försäljningen kom igång.
– Det var en stor del av att varumärket tog fart. Många upptäckte mössan på det sättet. Det har successivt vuxit och mössan är fortfarande vår storsäljare.
Linda Backman har en bakgrund som medie- och textildesigner. Hon är uppvuxen i Piteå, studerade mediedesign på musikhögskolan och tog examen 2008. Under studietiden startade hon ett företag och var också en av de första deltagarna i Go Business företagsinkubator för studenter. Sedan följde utlandsresor och en flytt till Stockholm där hon kombinerade eget företagande med att arbeta som ateljépedagog på en förskola. Sedan några år tillbaka bor hon i Umeå. Tillsammans med Pensionatets ägare Lisa Hellmer och My Bergström driver hon nu varumärket Älsk Nu som aktiebolag. Pensionatet driver bed and breakfast, restaurang och lokal hantverksbutik, där Älsk Nu:s kollektioner utöver online-försäljningen nu också säljs till besökande kunder.
– När jag hade gjort mössorna tänkte jag att jag skulle sälja dem på Pensionatet och de började sälja mer och mer. Vi körde en vinter och sedan hade jag egentligen tänkt göra något annat men Lisa peppade mig att fortsätta. Hon såg att folk gillade det och att det gick bra, säger Linda Backman.
Nu har mössan fått sällskap av en hel kollektion där den samsas med t-shirts och en fleecejacka i Helly Hansen-stuk. Mysighetsfaktorn finns kvar med fokus på det norrbottniska klimatet. Ett samarbete har också inletts med konstnären Ellen Macke Ahlström.
– En viktig del av Älsk Nu är att samarbeta med andra kreatörer. Att främja skapande är en del av varumärkets kärna. Ellen tecknar figurer som är både läskiga och gulliga och har en strimma av svart humor. Hon har gjort två olika prints som vi har på t-shirtar och posters. Det blev en bra mix, säger Linda Backman.
Varumärkets budskap har fått fart och interaktionen mellan kunder och sociala medier är fortfarande viktig. Linda Backman berättar att frasen "älsk nu" används som både hashtag och som ett sätt att beskriva en känsla eller en situation. Där bolag som Google och Facebook har förvandlats till verb (googla, facebooka) har Älsk Nu istället blivit ett adjektiv.
– Folk började använda det som en hashtag och som en beskrivning. Det är ett begrepp som kan användas, något kan bli ”Älsk nu”. Det kan vara ett ögonblick eller en upplevelse. Kunderna skapar berättelser och de berättelserna sprider inspiration vidare till andra. Vi funderar ofta kring hur vi kan öppna upp för att bredda synen på var och hur Älsk Nu kan göra positiv skillnad.
Nyligen deltog Älsk Nu på Umeåfestivalen Ditt Kvarter som arrangeras av kulturföreningen Humlan. Linda Backman trivs i festivalmiljöer och berättar att både responsen och försäljningen varit bra.
– Festivalen drivs av eldsjälar och det passar väldigt bra för oss att vara i sammanhang där vi träffar andra kreatörer, lyfter varandra och knyter nya kontakter. De som besöker festivaler är också både öppna och intresserade.
Nu väntar fortsatt arbete med både design och försäljning för att utveckla varumärket vidare.
– Det finns en positiv kraft i budskapet Älsk Nu och det är något vi gärna vill utveckla vidare. Det vore spännande att applicera detta på något mer än kläder. Vi har massa idéer och ser fram emot att fortsätta utveckla vårt koncept.