Tomma hyllor på Systembolaget – problem med leveranser

Sedan i våras har Systembolaget drabbats av distributionsproblem. "Vissa dagar kan hyllorna upplevas tommare än vad de normalt sett är", säger Marcus Wahlström, butikschef på Systembolaget i Piteå.

"Det är såklart en utmaning, men vi gör det bästa vi kan av situationen", säger Marcus Wahlström, butikschef på Systembolaget i Piteå.

"Det är såklart en utmaning, men vi gör det bästa vi kan av situationen", säger Marcus Wahlström, butikschef på Systembolaget i Piteå.

Foto: Natalia Daneri

Piteå2021-07-17 14:00

Under våren och sommaren har det varit glest på Systembolagets hyllor. Detta på grund av leveransproblem över hela landet. 

– Leverantörer har problem med att få ut våra leveranser, bland annat för att det är för få chaufförer i Sverige just nu, säger han. 

I Piteå har försenade leveranser varit ett bekymmer sedan i maj. Problemet har dock eskalerat under sommaren.

– Det är såklart en utmaning, men vi gör det bästa vi kan av situationen. Det är inte bara ett problem med chaufförer, utan det är även en del problem med logistiken hos leverantörerna. Det påverkar också våra leveranser då vi får dem senare än bestämt, säger Marcus Wahlström.

I början på veckan kan hyllorna i Piteåbutiken upplevas som mest tomma, eftersom det är mer kunder i butiken under helgerna. 

Trots detta menar Marcus Wahlström att leveranserna inte är ett stort problem för butiken och kunderna, då försäljningen har varit oförändrad samt att kunderna tenderar att köpa annat istället. 

– Vissa varugrupper kan bli glesare än andra och vissa dagar kan hyllorna upplevas tommare än vad de normalt sett är. Men i det stora hela så får vi in våra varor och vi hjälper kunderna att hitta något annat. Så det är inga stora problem vi upplever, berättar han.

Det är oklart när man kommer att se en lösning av problemet.

– Jag kan inte svara på hur länge det här kommer att pågå. Vi driver den här frågan mot leverantörer men det tar tid. Det är svårt under sommartid också, säger Marcus Wahlström.  

Lotta Filipsson, områdeschef i Norrbotten, bekräftar att Systembolaget har haft distributionsproblem och att dessa har funnits länge. Det har varit svårt att hitta chaufförer och lastbilar. Hon uppger också att bryggeribranschen har haft stora svårigheter med personalhantering och rekrytering. 

Varför har leverantörerna haft problem?

– Det är en bransch som har kompetensbrist och rekryteringsproblem. Det är säkert så att de har personalbrist också. Vissa delar av Sverige är mer drabbade än andra. Vi försöker hitta lösningar så att våra butiker får sina leveranser i tid, konstaterar områdeschefen Lotta Filipsson.

Är det här en pandemieffekt?

– Det tror jag inte, utan jag tror att vissa branscher har haft svårt att rekrytera folk under en längre tid. Branschen har det tufft, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!