Ibland får jag höra att vi skriver saker för att sälja tidningar. Självklart är det så. Det är det vi lever på. Skulle vi inte sälja tidningar skulle företaget inte kunna betala ut några löner och slutligen skulle vi få lägga ner.
Som företag skriver vi alltså om saker för att sälja tidningar.
Vår utgångspunkt är dock en helt annan när vi gör tidningen. Redaktionen sätter sig inte på sitt morgonmöte och frågar sig vad som ska sälja tidningen bäst nästa dag.
Skälen är flera men när vi inom Piteå-Tidningen talar om varför vi gör PT har vi visionen att vi vill vara först med det senaste närmast dig. Det är det som är det hemliga receptet.
Vi vill berätta om det väsentliga som händer i din närmaste omvärld så snabbt som möjligt. Det är vårt kall, det vi brinner för.
Vi som arbetar på tidningen gör det alltså inte för att tjäna pengar, även om förhållandet att vi tjänar pengar gör det möjligt för oss att ge ut Piteå-Tidningen.
Andra mål vi har är att tidningen ska verka för ett levande samhälle genom att inspirera, beröra, beskriva och förklara.
När vi gör det tar vi avstamp i det som utgör människornas vardag och verklighet i Pite älvdal.
Vi vill vara oumbärliga för det offentliga samtalet och bygdens identitet.
Redaktionens fråga på morgonmötet är alltså inte hur vi ska tjäna pengar, utan hur vi ska göra en tidning som intresserar dig och berör dig och som gör det möjligt för dig att orientera dig och påverka ditt samhälle.
För att detta ska bli möjligt är det också viktigt att du hör av dig till Piteå-Tidningen om du har något att tipsa om. Mycket får vi veta genom våra reportrars sökande i offentliga handligar på kommun och landsting men inte allt. Därför behöver vi tips.
Ett annat sätt för oss att vara angelägna är att ge dig utrymme att utrycka dina åsikter på vår insändarsida. Det är genom samtal och diskussion om det samhälle vi lever i som vi kan utveckla detta på ett klokt sätt som vi har resonerat oss fram till, till exempel genom insändare.
I veckan kom upplagesiffrorna för 2008. Piteå-Tidningen tappar 400 ex. Det känns trist. Samtidigt når vi fler än någonsin, via tidning, webb och tv-kanal. Det är vi stolta över och det ligger helt i linje med våra mål som de beskrivs ovan.
VECKANS BÄSTA: Helena Jonssons brons vid damernas masstart i skidskytte-VM i Sydkorea, hennes tredje medalj i detta VM. Anders Södergrens insats när han tog silver på 2 x 15 kilometer skiathlon vid skid-VM i Tjeckien i helgen. Han drog hela hela loppet. Att norges spurtspecialist Petter Northug vann efter ett häftigt ryck på slutet minskar inte Anders insats.
VECKANS VÄRSTA: Spam. Jag får runt 100 skräpepostmeddelanden per dygn. Det innebär att jag under en vecka får 700 epostmeddelanden som åker raka vägen i "papperskorgen" eller under ett år 36 500 epostmeddelanden jag inte vill ha. Man får vara glad att folk inte skickar brev och fax längre... Som väl är har jag ett spamfilter som rensar bort det mesta av skräpposten, så jag slipper se den.
God morgon!