I början av november i år aviserade Piteå kommun en kontroll av mängden kvarvarande tjockolja i Munksund 5, nere på botten i Inrefjärden i Piteälven.
Kontrollen är föranledd tidvisa larmrapporter om oljespill i vattenområdet.
– Vi ska försöka reda ut om vraket bär skulden till spillet, i så fall hur stora mängder olja som finns kvar i tankarna, och vilken kondition stålskrovet befinner sig i, berättade Johan Wirtala, avdelningschef på fysisk planering, i november.
En konsult, ÅF, har engagerats för uppdraget. Dessa har i sin tur lejt in assistens från dykare.
Initialt eftersträvades färdiga svar före årsskiftet, men det tidsschemat har redan spruckit.
– Blidan med varmgrader för någon vecka sedan förstörde isarna i området. Nu måste utövarna invänta bättre förhållanden och bygga en isväg ut till haveriplatsen för att kunna påbörja arbetet, säger Johan Wirtala.
Nu gäller slutet av januari eller början av februari för slutredovisning, dock allra senast den sista mars.
– När vi väl fått in alla svaren får de ligga till grund för en konsekvensanalys. Om mängden kvarvarande olja motiverar en bärgning måste vi ansöka om tillstånd för detta hos länsstyrelsen.
– Dessutom återstår ju kostnadsfrågan att reda ut och på den punkten har vi en löpande dialog med SCA, säger Wirtala.
Det var SCA som ägde Munksund 5 medan den var i drift. Men enligt egen utsago såldes bogserbåten för en okänd summa till en köpare som SCA vill hålla hemlig – 21 dagar innan båten sjönk till botten i mars 1964.
– Det kan ju visa sig att det inte finns kvar några större mängder tjockolja i båten som motiverar en bärgning. Då kanske en sådan operation ställer till större skada jämfört med om vraket lämnas kvar nere på botten, säger Wirtala.
Enligt Nils Norberg, 87 år, verksam på Piteås bogserbåtsflotta när det begav sig, var det praxis att fylla båtarna med 5 000–6 000 liter tjockolja när de ställdes undan inför vintern, för att vara startklara så fort isarna smälte bort på vårarna.
Den vattenburna flottningsepoken i Pitebygden pågick från slutet av 1800-talet fram till 1970-talet, då timmerbilarna tog över transportansvaret längs vägnätet.
Som mest hade SCA i Munksund ett 20-tal bogserbåtar aktiva för timmerfrakter.