Dåliga vägar bromsar tyngre lastbilar

Tyngre lastbilar. Det vill regeringen se på de svenska vägarna. I Norrbotten kommer dock det förslag som är ute på remiss inte att fungera eftersom vägnätet är för bristfälligt, säger riksdagsman Leif Pettersson (S).

SÅGAR. Det kommer aldrig att ske någon överflyttning av gods från väg till järnväg i Norrbotten. Vi har inte en järnväg värd namnet".sade Leif Pettersson (S) vid transportkonferensen.

SÅGAR. Det kommer aldrig att ske någon överflyttning av gods från väg till järnväg i Norrbotten. Vi har inte en järnväg värd namnet".sade Leif Pettersson (S) vid transportkonferensen.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2017-01-20 21:00

På fredagen genomfördes en transportkonferens vid Tech Center nära Smurfit Kappa. En punkt var presentation av den lagrådsremiss regeringen inlett i syfte att möjliggöra trafik med 74-tons lastbilar på delar av det svenska vägnätet. I Norrbotten kör just nu åkaren Anders Eklund i Moskosel timmer på en 74-tons bil, vilket han har dispens för. RC Johanssons åkeri i Överkalix har dispens för att köra timmer på en 30 meter lång specialbyggd bil på uppdrag av SCA Skog. Mattias Mörtberg vid SCA Skog berättade vid en visning att bilen, sedan 2009, sparar in 7 000 passager per år på timmerleden och den är bränslesnål. Den drar bara en matsked diesel för att frakta ett ton en kilometer.

Det är kanske sådana exempel regeringen vill se när den lanserat idén om att höja totalvikten på lastbilar. På dess webbsida anges ambitionen att flytta gods från väg till järnväg och sjöfart, men där det inte är möjligt, ska åkare kunna gå från en totalvikt av 64 ton till 74 ton.

I Norrbotten skulle dock effekten av förslaget bli så marginell att det är tveksamt om någon åkare nappar.

Det sade riksdagsman Leif Pettersson (S).

Han var inte bara förvånad över att inte trafikutskottets ordförande, miljöpartisten Karin Svensson Smith som bjudits in, inte kom för att uppdatera sig kring klimatsmarta lösningar.

– Hur ska vi få Miljöpartiet att fatta att detta är en viktig fråga?

Leif Pettersson också att länet har ett alldeles för dåligt vägnät för att klara allt tyngre fordon.

Vid transportkonferensen visade folk från Trafikverket hur länets vägnät ser ut. Det avslöjade att enbart 220 mil, tio procent av vägarna i Norrbotten, klarar trafik med 74 ton tunga bilar.

– Ingen åkare investerar i nya bilar för att köra 220 mil, sade Pettersson, som pekade på att länet inte påverkas av förslaget eftersom ”vi är sämst i klassen”.

Han slog också hål på idén att flytta gods från väg till järnväg med det enkla skälet att Norrbotten inte har så mycket räls att det är möjligt.

– Någon sådan överflyttning kommer aldrig att ske. Risken för det är obefintlig. Ingen kommer att frakta timmer på järnväg eftersom vi inte har någon järnväg värd namnet, sade Pettersson.

Han uppgav att efter lagrådsremissen tar regeringen beslut där de tyngre bilarna ska tillåtas börja rulla i mars. Det återstår att se om det dyker upp någon i Norrbotten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om