Dålig asfaltsblandning ger blödande vägar

När sommarsolen värmer som starkast på de svenska vägarna, riskerar asfalsten att börja blöda. Anledningen är dåligt blandad asfalt.- Man blandar i för mycket tjära, förklarar Jan Nordqvist vid Vägverket i Luleå.

Asfalt som "blöder" ger bilisterna problem i form av halt väglag och fula tjärfläckar på fordonen.

Asfalt som "blöder" ger bilisterna problem i form av halt väglag och fula tjärfläckar på fordonen.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2009-07-06 06:00
När solen värmer och temperaturen ligger mellan 50 och 60 grader på vägytan, riskerar vägarna att börja blöda. Det innebär att det uppstår svarta, blanka och klibbiga tjärfläckar på vägen. "Vägblodet" har tidigare varit ett stort problem för trafikanter med halt väglag och fula tjärfläckar på billacken.
Ovanligt i dag
Men enligt Jan Nordqvist är problemen med blödande asfalt betydligt ovanligare i dag. Han berättar att han bara har hört om en enda rapportering i sommar, och då rörde det sig om en turist från Kiruna.
- Men vi vet inte var turisten hade kört och då är det svårt att rekognosera var blödningarna är.
Den enda väg man vet drabbats av blödningar är väg 373 mot Arvidsjaur. Och där rör det sig bara om små fläckar. Bästa sättet att motverka att vägen börjar blöda är att vara mer noggrann med kontrollen av asfaltsblandningen - något som Vägverket blivit bättre på, enligt Nordqvist.
- Vi har bättre utrustning i dag där vi lättare kan analysera tjärhalten i asfaltsblandningen.
Men hur gör man för att "laga" blödningar på vägarna?
-  Enklaste sättet är att sprida ren sand över fläckarna. Efter ett par dygn, när asfalsten sugit åt sig sanden och stelnat, sopar vi av vägen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om