ROCK. Andi Almqvist har till stora delar bytt skepnad sedan skivdebuten för två år sedan. Den avskalade och opolerade folkblues som präglade den utmärkta "Can’t stop laughin’" har här fått ge vika för intellektuell Nick Cave-rock. Allt inramat i en spännande och storslagen produktion som på ett smakfullt sätt pendlar mellan det svulstiga och det finstämda, ett musikaliskt landskap perfekt anpassat för Almqvists vemodiga och stundtals mycket smärtsamma sånger om mord och livsångest. Den musikaliska variationen på plattan är stor. Här bjuds på allt från lågmälda ballader, som den innerligt vackra "Jezebel", uppbyggt kring ett komp bestående av orgel och violin, till kraftfulla urladdningar som i den blytunga "Mother nature". Min personliga favorit på denna superba platta är dock den gitarrbaserade "Low-Dive Jenny", en mördarballad av rang som borde göra Cave grön av avund. Med "Red room stories" visar Andi Almqvist att han är en av landets mest intressanta och spännande artister - nu är det dags för Sverige att upptäcka det.