Cyklister förbjudna att köra på gågatan

Cyklister är inte tillåtna på gågatan i Piteå. Efter år av missförstånd kring bestämmelserna är nu Piteå kommun och polisen överens om att förtydliga skyltningen längs gatan.

Förbudsskylten som skapat förvirring kring reglerna om cyklister på gågatan.

Förbudsskylten som skapat förvirring kring reglerna om cyklister på gågatan.

Foto: Adam Berlin

Piteå2020-07-28 19:00

Gågatan på Storgatan har länge tolkats som en gågata och därmed har cyklister trott att de fått åka på gatan, men det stämmer inte, berättar nu trafikingenjören på Piteå kommun, Kjell Norberg. 
– Det är inte tillåtet. Det är Piteå kommuns gågata som egentligen inte är en gågata. Den är skyltad med fordonstrafiksförbud och cykeln är ett fordon, därmed är det förbjudet. Men missförståndet kommer från tilläggsskylten där det står gågata, säger han. 

En 75-årig man var i helgen med om en cykelolycka på gågatan, där han blev påkörd av en cyklist när han gick runt med sin hund. 
– Det kom en äldre man mot mig och han svängde rätt mot mig och in i mig. Han föll i gatan, men jag stod kvar. Jag fick ett sår på handen och ett uppskrapat armband till klockan, säger mannen och fortsätter: 
– Jag berättade för honom att jag trodde det var förbjudet med cyklar här, men den gubben blånekade totalt och sa att han minsann hade pratat med polis som berättat att här får man visst cykla, säger han. 

Missförståndet, berättar Kjell Norberg, beror på förbudsskylten som har tilläggsskylten "gågata". Polisen har inte heller uppfattat att gågatan ska ha haft ett cykelförbud och därmed har antalet cyklister ökat de senaste åren. 
– Grejen är att för två år sedan så var det polisen som uttalade sig om att de tolkade det som att det var okej att cykla där, men det är det inte. Vägmärket fordonstrafikförbud tar ändå över tilläggstavlan. Själva texten gågata har ingen betydelse i sig, säger han.
– Nu har vi fört diskussioner och gått omkring med poliser på gatan. Vi har tagit fram en plan där de sagt hur de vill att det ska vara för att kunna bötfälla cyklister. Den stora åtgärden blir att tilläggstavlan tas bort och nya vägmärken sätts upp. 

Förändringen ska ske under sommaren, berättar Kjell Norberg, och det är den olycksdrabbade mannen väldigt tacksam för. 
– Det är mycket folk och smalt, så det känns konstigt att det skulle ha varit tillåtet. Informationen behövs, för jag blev osäker efter att han körde in i mig vem av oss som egentligen visste hur läget stod till, säger den 75-årige mannen. 

– Orsaken till att det inte är en riktig gågata är för att det redan är för smalt och skulle man tillåta fordon som ett vanligt gångfartsområde, så skulle även bilar få köra där, säger Kjell Norberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!