Pitepolisen har köpt in två mountinbikes, till att börja med i alla fall. Cyklarna är tjänstefordon precis som bilarna och vem som helst kan använda dem för all sorts patrullering, tjänsteärenden och liknanade, även om det torde bli mer sällsynt i utryckningssammanhang.
– Men för vissa spaningsuppdrag och ingripanden kan det faktiskt vara en fördel att komma på cykel istället för i bil, konstaterar områdespolisen Bosse Hedlund och nämner situationer där det är bra att närma sig mer osedd och i miljöer där det är svårt att köra bil, han nämner här exempel som en ungdomsfest i södra hamnen eller en flyende misstänkt inne i stadskärnan.
15 tjänstemil
Områdespoliserna, som är de som har mest kontakt utåt med skola, kommun och ungdomar till exempel, är de som av förklarliga skäl hittills använt cyklarna flitigast.
– Jag har nog gjort cirka 15 mil i tjänsten redan, säger Hedlund.
– Och då har säsongen bara börjat, poängterar kollegan Jenny Larsson, som tror att cyklarna kommer att användas flitigt i sommar.
– Ska man på ett möte i stadshuset eller patrullera inne i stan, är det ju mycket enklare att ta cykeln än att ta en bil. Bara att slippa parkera...
Och nu, innan skolorna stänger för sommarlov och det är högsäsong för cykel och moped bland ungdomarna, är cykeln ett extra lämpligt tjänstefordon; det känns helt rätt att komma cyklande – med cykelhjälm på huvudet – om man ska prata cykelvett i en skola, konstaterar de.
Positiv respons
Och allmänhetens respons är genomgående positiv än så länge:
– Vi har till och med fått posera på bild, det var en man som skulle skicka bilden till sin son och berätta om de cyklande poliserna i Piteå, skrattar Jenny Larsson.
Men reaktionerna från buset kan förstås bli litet surare.
– Jo, det är nog en och annan som kan bli litet överraskad när man kommer på cykel, i alla fall till de vant sig så att säga...
Cyklar som tjänstefordon för polisen, är inget unikt för just Piteå. Det finns på flera håll i både länet och landet.
– Jag vet att det finns både i Luleå och Boden, och även Jokkmokk har haft cyklar förut – men där tror jag inte att de användes så flitigt. Det är litet för kort säsong och för långa avstånd, säger Bosse Hedlund.
Goda exempel
Båda är också måna om att framträda offentligt iklädda cykelhjälm, att föregå med gott exempel helt enkelt. Enligt lag är det bara barn upp till 15 år som är skyldiga att bära cykelhjälm, det är det föräldrarnas ansvar att se till. Men att lagföra den som slarvar är svårt, hur bevisar man att föräldrarna kände till att barnen cyklar utan hjälm? Och lagen borde förresten gälla alla, menar man.
– Jag tycker att folk borde cykla mer än de gör idag, det vore främjande inte minst för folkhälsan, men de ska naturligtvis ha hjälm! säger Hedlund, som konstaterar att cykelolyckorna kostar stora summor både i pengar och lidande räknat. Utan hjälm blir skallskadorna i en krock svåra – och permanenta, så en cykelhjälm är inte bara en klok investering. Det är ett måste, menar polisen.