Redan i maj berättade PT om det anrika rederiet Transatlantics planer att lägga till Piteå hamn på deras befintliga containerlinje mellan norra Finland och Belgien. En linje som benämns Transbothnia Containerline.
– Piteå blir ett utmärk alternativ för export- och importlaster till norra Sverige och ett viktigt steg i att stärka vårt erbjudande av RoRo- och containertransporter i Östersjöregionen, konstaterar Nikolas Rowland som är kommersiell chef för Transatlantic.
Positiva
Susanne Jangdal, vd vid Shorelink, håller med.
– Det här är stort, det är framförallt ett jättekliv för näringslivet i hela länet, säger hon.
På tisdagen hade ett 50-tal representanter från företag i regionen nappat på inbjudan att få information kring och ta del av den första transporten i den nya containertrafiken i hamnen.
Synpunkterna kring den nya containerlinjen var enbart positiva.
– Det här öppnar upp helt nya marknader för oss, konstaterar Sture Öberg, logistikchef vid Smurfit Kappa i Piteå som redan idag nyttjar hamnen för sin export av papper.
– Plötsligt kan vi nu konkurera på helt andra villkor när det gäller länderna i medelhavsregionen.
Logistikcentrum
Etableringen av den nya containerlinjen betyder även en hel del för Piteå hamn. Den kommer att stärka Piteå Hamn i rollen som ett viktigt logistiknav i norra Skandinavien.
Något som vd Ulrika Nilsson verkligen välkomnar.
– Visst är det så. Det här betyder jättemycket. Vi ser det som ett stort steg för oss att bli ett logistikcentrum. Samtidigt kan vi nu erbjuda näringslivet ett bredare utbud av sjötransporter från Piteå, säger Nilsson.
Den nya containerlinjen kommer inledningsvis att anlöp Haraholmen varannan vecka.
Jobb på sikt
– Vi börjar så, men redan från och med i höst är planen är att utöka trafiken till varje vecka, säger Nikolas Rowland.
Transatlantic trafikerar sedan många år stora mängder last på containerlinje från Antwerpen i norra Belgien till hamnar i Bottenviken på den finska sidan. Nu läggs alltså Piteå hamn till på den listan.
– Det känns riktigt, riktigt bra att vi förutom de stora hamnarna längs kontinenten nu också kan knyta samman trafiken med de långt norrut, säger Nikolas Rowland.
Huruvida ny nya containerfabriken leder till nya arbetstillfällen vid Shorelink återstår att se.
– Inledningsvis just på grund av det här, vågar jag inte sia om. Däremot, på sikt kan det nog bli så, säger Susanne Jangdal.