Chefen ilsknade till över information till personal
Piteå kommuns fastighetschef Jan Ställ gillade inte att de anställda fick ta del av en konsultrapport. Därför fick kontorets personalchef Ruben Mattsson rejält på pälsen.
Fastighetschef Jan Ställ vill inte kommentera händelsen. (Arkivbild)
Foto: Maria Johansson
Innehållet i erinran lät emellertid förvaltningschefen sekretessbelägga och i övrigt inte kommentera händelsen.
Klarlagt
Anledningen till konflikten är nu klarlagd.
Allt bottnar i en beställd konsultrapport, med syfte att utvärdera fastighets- och servicekontorets organisation.
En organisationsöversyn helt enkelt.
När rapporten var klar i mitten av juni, valde Ruben Mattsson att informera den personal han har ansvar för, ett 50-tal personer om utfallet av rapporten.
Det skulle han, enligt Jan Ställ inte ha gjort.
Fastighetschefen gick i taket, kallade Mattson till enskilt samtal och såg till att ge honom en skriftlig erinran. En erinran som han samtidigt såg till att sekretessbelägga.
Märkligt
Det kan utifrån en demokratisk vinkel uppfattas som ett aningen märkligt förfarande.
Rapporten bygger bland annat på enkäter där närmare 90 procent av all personal, 337 av totalt 385 tillfrågade medverkat i form av svar, synpunkter och skriftliga förslag till förändringar.
Att en presentation av resultatet från en rapport presenteras för de som medverkat, är i de allra flesta fall en självklarhet.
Det är svårt få något klart svar hur Jan Ställ resonerat. Han har trots påstötningar förklarat att han inte tänker kommentera personalärendet.
Ytterligare en sak som gör ärendet svårtolkat är att det finns ytterligare en underchef som informerat sin personal. Denna har emellertid inte fått någon erinran.
När det gäller själva konsultrapporten hänvisar han till det företag som utfört densamma.
Inte heller Ruben Mattsson vill ge några kommentarer i ärendet.
- Jag ser i nuläget ingen anledning att föra den här diskussionen via media, säger han.
Presterar
Att rapporten i sig är att betrakta som kontroversiell, finns det förstås delade meningar om.
I de slutsatser och rekommendationer som ges, slås det bland annat fast att fastighets- och servicekontoret presterar sitt uppdrag.
Samtidigt konstateras att det är en komplex organisation och som står inför stora utmaningar både i närtid och i framtiden. Inte minst stundar en stor generationsväxling.
Att organisationen är komplex medför samtidigt en osäkerhet bland de anställda både när det gäller genomförande och ansvar.
Det som kan uppfattas som negativt är bland annat att rapporten tyder ett relationsmönster där en informell organisation råder över den befintliga organisationsstrukturen.
I rapporten framgår också att chefer verkar ha väsentligt mycket mer kontakttid mellan varandra än med verksamheten. I vissa avseenden finns det chefer som inte vet sin roll. Till och med anställda som tror att de är chefer och tar över sin chefs roll.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!