– Vi gör det i första hand för patienternas skull, men det här efterfrågas även av våra medarbetare, säger Lisette Sällström, projektledare.
Region Norrbotten är tillsammans med Region Skåne först i landet med att införa självincheckning via en mobil enhet. Patienten får ett sms en till tre dagar före det inbokade besöket och en påminnelse samma dag. Själva incheckningen sker tidigast 30 minuter före bokad tid via en smartphone eller läsplatta. För att kunna använda tjänsten krävs att man kan identifiera sig med hjälp av mobilt bank-id. Betalningen sker antingen via betalkort eller via faktura.
– Besökare behöver inte längre gå till en reception för att checka in. Det gör att kötiden minskar, samtidigt som integriteten ökar. Det kommer dessutom att finnas möjlighet att välja mellan information på engelska och svenska, och i framtiden kanske även andra språk, säger Lisette Sällström.
Den som inte vill eller kan använda sig av självincheckning kommer även fortsättningsvis att ha möjlighet att registrera sig vid en bemannad kassa. När patienter checkar in och betalar mobilt frigörs vårdutbildad personal som i nuläget sitter i mottagningskassan.
– Vårdpersonalen ska jobba med vårdarbete och den administrativa personalen med administrativa uppgifter, säger Lisette Sällström.
Införandet av mobil incheckning och betalning sker stegvis på länets olika sjukhusorter med tillhörande hälsocentraler. Starten sker i Kiruna i mitten på mars och avslutas i Luleå och Boden i november.
– Målet för 2019 är att få var tredje besökare på varje ställe att använda sig av tjänsten. Efter två år hoppas vi att minst varannan patient vill checka in och betala mobilt, säger Lisette Sällström.