Robert Savela kör för bolaget Micke Malmlöf taxi och är en av cirka 100 förare vid Pite Taxi. Han beskriver arbetet som trevligt och underhållande med vanligtvis mycket skötsamma kunder, men det händer incidenter.
- Det är klart att det finns risker. Du kan hamna i skogen men någon som blir stökig och det är främst under helger och kvällar då folk dricker eller använder narkotika som det kan bli problem.
- Det som är bra är att vid det här laget vet vi i stort vilka personer i kommunen som har problem, som dricker alkohol och som åker taxi. Vi kan hantera det, vanligtvis blir det inga problem, säger Robert Savela.
Han har under sina två och ett halvt år i yrket aldrig utsatts för allvarligt hot.
- Men jag har kollegor som blivit utsatta och det som hänt nu visar att det kan hända allvarliga saker i lugna Piteå också, säger Robert Savela, som uppger att han skulle aldrig vilja börja köra taxi Stockholm.
- Där är riskerna klart mycket större!
Robert Savela är ordförande för den lokala fackklubben vid Pite Taxi. Han har förutom taxiförarlegitimationen, utbildning i hur bilens utrustning ska hanteras, däremot är det sämre med utbildning i hur man löser problematiska situationer.
- Där har vi inte fått den utbildning vi skulle önska, säger Robert Savela, som är positiv till eventuella kameror i bilarna.
- Sådana kan i och för sig kränka den personliga integriteten för förare och kunder. Men jag ser inga problem om ledningen beslutar införa det, säger fackordföranden vid Pite Taxi.