Centern vill stärka Bottenvikens hamnar
Centern vill att Bottenvikens hamnar ska ingå i ett gemensamt moderbolag. Detta för att stå sig bättre i konkurrensen inför regeringens kommande arbete med att välja ut de hamnar i landet som ska prioriteras högst och bli så kallade "strategiska".
Ulrica Messing presenterade sin transportpolitiska propositionen för några månader sedan väckte den stor oro bland lokala politiker och hamnansvariga längst Bottenviken.
Den statliga Godstransportdelegationen har pekat ut tre strategiska hamnregioner: Västkusten, Skåne och mellersta ostkusten från Gävle till Norrköping inklusive Mälarhamnarna.
Gävle skulle alltså bli den nordligaste strategiska hamnen.
- Vi vill även att Bottenviken ska utgöra en strategisk hamnregion där hamnarna fortsättningsvis skall förbli kommunalt ägda, men att det ska ske i bolagsform, skriver nu centerpartisterna Stefan Tornberg, riksdagskandidat från Luleå, Erik Berg, ledamot i styrelsen för Piteå hamn och Björn Lindström, ledamot av styrelsen för Luleå hamn.
Detta i ett öppet brev till Bottevikens hamnaktörer, hamnägare och verksamhetsutövare.
Trion menar att det är hög tid att dessa aktörer fortsätter att utveckla samarbetet mellan hamnarna i Bottenviken.
Regeringen har ännu inte bestämt vilka hamnar som ska bli "strategiska" och få statligt
finansierad infrastruktur.
En statlig förhandlare ska tillsättas för att utveckla de kriterier som bör ligga till grund för en prioritering och återkomma till regeringen med förslag på hamnar. Först därefter kommer regeringen att fatta beslut om vilka hamnar som ska pekas ut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!