Vikström och Henriksson ville dock först ge en bakgrund till försöket i Roknäs. Liknande försök med enkla, billiga lösningar som ska förbättra säkerheten på vägarna pågår runt om i landet.
Mötesplatser
I Roknäs hoppas man kunna förbättra trafikmiljön för gående och cyklister på väg 551 med hjälp av målade kantlinjer längs en provsträcka på 4,7 kilometer. I mitten av den totalt 5,5 meter breda vägen finns ett gemensamt körfält för bilar med bredden 3,3 meter. På varje sida av körfältet har man skapat ett utrymme med 1,1 meters bredd där gående, cyklister och de som kör moped klass II (alltså inte EU-moppe) ska försöka samsas. Förare av EU-moppe rekommenderas att färdas till höger i körfältet för bilar.Eftersom det gemensamma körfältet för bilister i vägens mitt bara mäter 3,3 meter är det svårt för att inte säga omöjligt även för personbilar att mötas där utan att tvingas överskrida den heldragna spärrlinjen. Därför har ett antal kombinerade mötesplatser/busshållplatser iordningställts. Där ska bilförarna försöka mötas, något som enligt en första rapport från Luleå Tekniska Universitet (LTU) inte är omöjligt om man håller den rekommenderade hastigheten 30 kilometer i timmen.
Många bybor håller inte med om detta, även om det har blivit något bättre sedan antalet mötesplatser utökats.
Dålig respekt
LTU, som ska utvärdera försöket i Roknäs för Vägverkets räkning, konstaterar att respekten hos fordonsförarna för den heldragna kantlinjen är dålig. Många fordonsförare respekterar uppenbarligen inte en av försökets grundideer, nämligen att möte ska ske vid mötesplatserna.Det kan emellertid uppstå situationer där det är ofrånkomligt att den heldragna kantlinjen överskrids. Därför heter i Vägverkets informationsblad: "Om särskild försiktighet iakttas får dock något hjul föras på ett spärrområde eller över en spärrlinje om det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen". Ett hinder kan vara exempelvis en mötande buss.
Billig lösning
Vidare får fordon korsa spärrlinje om det är nödvändigt för att ta sig till eller från fastighet.Målade vägmarkeringar är förstås en billig lösning jämfört med att anlägga riktiga gång- och cykelvägar. Att bygga en gång- och cykelväg i Roknäs hade kostat flera miljoner. Att måla linjer kostar 14 kronor metern och att bygga gång- och cykelvägar går på cirka 1 500 kronor per meter.
En positiv sak har försöket i Roknäs redan fört med sig, nämligen att medelhastigheten minskat på väg 551. Detta visar gjorda trafikmätningar. Fortfarande kör för många (15 procent) för fort, men 85 procent kör saktare än 59 kilometer i timmen.
Nu ser Vägverksfolket med spänning fram emot vad som ska hända när vintern kommer och snö och is täcker de målade linjerna.
- Det kommer inte att fungera på vintern. Mitt tips är, att till våren kör ni igång fräsen och fräser bort kantlinjerna i Roknäs, sade en av mötesdeltagarna och han var inte ensam om den uppfattningen.<\c><\c>