Byborna kräver sänkt hastighet efter dödsolycka

Hastighetsbegränsning. Helgens dödsolycka på väg 373 har fått många bybor att reagera. Nu kräver taleskvinnan Vailet Lindqvist att hastigheten genom Storlångträsk sänks till 70. Hon hävdar att dödsolyckan är en tragisk kulm på en lång rad incidenter genom åren.

Piteå2006-08-16 00:00
Den tragiska olyckan då två män i 50-årsåldern omkom i helgen skedde strax utanför bebyggelsen, men enligt Vailet Lindqvist kunde den lika gärna ha inträffat i byn. Lindqvist hävdar att många bilister kör mycket fort genom byn på väg 373. Förutom den tunga timmertrafiken ökar dessutom trafikflödet markant under sommarperioden.

- Vägen genom byn är fin, men det finns många utfarter från hus och stugor. Jag tror att många kan vittna om hur fort folk kör och vilka risker det medför. Det är ju inte för att vara jävliga som vi vill sänka hastigheten, utan för att rädda liv, säger Vailet Lindqvist.

Kämpat flera år

Redan 2002 agerade Lindqvist med flera för att få till stånd hastighetsbegränsningar i byarna i området. En kamp som delvis gav resultat. Hastigheten sänktes till 70 i Högbacken, Risnabben och i Långträsk. Vid korsningen in till byn gäller dessutom 50.

Men för sträckan genom Storlångträsk blev det nobben.

- Det handlar om cirka 700 meter som vi ville ha sänkt till 70, men länsstyrelsen sa nej. Nu gör vi ett nytt försök. Det är tragiskt att det ska behöva hända en dödsolycka, men det har varit många incidenter genom åren. Om du visste hur fort en del kör, men polisen har regelbundna kontroller och det är många som har mist körkortet.

Ställer krav

Enligt Lindqvist är tongångarna positiva för en sänkning av hastigheten. I vart fall från kommunens och polisens sida. Vägverkets inställning är mer osäker, men i slutänden är det trots allt länsstyrelsen som bestämmer.

- Jag har skickat in en ny skrivelse och hoppas att länsstyrelsen tar tag i det här snabbt, säger Vailet Lindqvist.

Men ett beslut kan dröja. Först ska en handläggare på länsstyrelsen se över ärendet och sedan ska det ut på remiss till Vägverket, polisen och Piteå kommuns trafiknämnd. Därefter är länsstyrelsen redo att fatta beslut.

- Det är klart att vi tar hänsyn till vad remissinstanserna säger, men i slutänden fattar vi ett självständigt beslut. Ett sådant här krav ska ju vägas mot allmänintresset, hur det ser ut där och vägens standard. Man får nog räkna med att det tar cirka sex månader innan vi är redo att fatta beslut, säger Britt Dahlin, jurist på länsstyrelsens rättsenhet.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om