Byaforumet säger upp kanslist

Piteå byaforum har beslutat att säga upp sin kanslist. ”Vi kan inte längre finansiera tjänsten”, säger ordföranden Caroline Trapp.

INTE RÅD. "Vi har inte längre råd med en kanslist", säger Piteå byaforums ordförande Caroline Trapp, (Arkivbild).

INTE RÅD. "Vi har inte längre råd med en kanslist", säger Piteå byaforums ordförande Caroline Trapp, (Arkivbild).

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2017-08-24 20:30

Piteå byarforum har enligt uppgift funnits i 15–20 år. Forumet samlar ett 80-tal föreningar i Piteå kommun som är fördelade inom sex områden. Kansliet ligger i Storsund.

Nu har byaforumet beslutat att säga upp sin kanslist från den 1 januari.

Byaforumets ordförande Caroline Trapp förklarar att kanslisten arbetat halvtid och skött adminstrativa uppgifter som bokföring och utskick.

– Tjänsten som kanslist är delvis finansierad med lönebidrag. Tidigare har hon arbetat halvtid för centerdistriket, men nu upphör det och då har inte längre byaforumet råd att ha kvar tjänsten, förklarar Caroline Trapp.

Hon uppger att Piteå kommun ger byaforumet 30 000 kronor i bidrag varje år.

– Vi har ansökt om mer pengar men fått besked att vi inte kan få mer än andra föreningar, säger byaforumets ordförande.

Hon pekar på att byaforumet har en viktig uppgift när det gäller att lyfta synpunker kring landsbygdsfrågor och att utbyta erfarenheter mellan byarna.

– Frågor som lyfts i kommunens landsbygdsråd där vi har representanter från de sex områdena.

Caroline Trapp förklarar att när kanslisten försvinner får medlemmar i byaforumet arbeta mer idéellt med de administrativa uppgifterna.

– Vi har pratat om att byaföreningarna skulle börja betala en medlemsavgift till byaforumet. Men det är inte möjligt och det skulle ändå inte räcka till att betala en kanslist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om