Butiksägarna Marie-Louise Lidström och Fredrik Siverhall tog över inredningsbutiken i augusti i år. De siffror som de har att jämföra med försäljningsmässigt har under hösten sett ut ungefär likadan som tidigare år. De har valt att fortsätta på temat som förra ägaren Karin Källström skapat.
– Vi kör 'Local is the new black'. Vi trycker inte på något särskilt bara för att det är Black Friday, så vi är inte alls med på det tåget, säger han.
Kunder som är in nämner saker de har sett på internet och frågar om de har varan i butiken. Det är dit de vill nå. Fredrik Siverhall tycker att Black Friday och allt som den har förlängs med – har börjat trappas av.
– Det känns inte lika stort längre. Min uppfattning är att det inte är samma hajp, säger han.
Dressmann har gått bra under hösten och de har fått tillbaka kunderna efter pandemin.
– Äntligen är vi igång igen. Vi har alltid specifika varor som vi lyfter fram under den här veckan. Just nu har vi jeans, skjortor och tröjor som vi fokuserar på. Det lockar in kunder i butiken, men det är ofta helgen som alla väntar på. Då handlar man, säger Sara Andersson, butikssäljare.
Kunden Magnus Bergman brukar titta in i klädbutiken.
– Jag gillar skjortor och byxor. Ibland händer det att jag handlar något som jag tycker är snyggt, säger han.
Akademibokhandeln i Småstaden har också valt bort försäljningskampanjen med svart till förmån för egen marknadsföring.
– Vi kör rött. Det enda som är svart är våra tröjor. I stället har vi "vändagar" på vissa utvalda varor året om och under de här dagarna har vi också rabatt på hela vårt sortiment, säger Britt Edlund, butikschef.
Hon menar att Black Friday ursprungligen handlade om extrapriser på tv, radio- och vitvaruförsäljning.
– Då var det under en dag och nu är det en hel vecka. Det har till och med gått så långt att butiker vill flytta på skyltsöndagen, första advent, för att den konkurrerar med Black Week. Det känns inte rätt att byta ut en fin svensk tradition mot ett amerikanskt arrangemang, säger hon.
Systrarna Eva Fyhr och Barbro Westerlund, tog en paus i handlandet och satte sig ner på en bänk.
– Nu har vi har gjort bort att gå i affärer. Vi bryr oss inte om kampanjpriser. Det är så lite man behöver i vår ålder, säger de.