Bussresenärer struntar i säkerhetsbältet

BILBÄLTEN. Sextio procent av busspassagerarna i Norrbotten använder inte bälte under resorna. Därmed bryter de mot lagen.- Om man är straffmyndig har man själv ansvar för bältesanvändningen och kan bli skyldig att böta vid en kontroll, säger Lars Nilsson, trafikchef vid Länstrafiken i Norrbotten.

Piteå2006-01-21 00:00
Säkerheten i busstrafiken har hamnat på tapeten sedan en busschaufför ertappades med att köra skolelever trots att han hade alkohol i kroppen tidigare i veckan. <br /><br />Länstrafiken kräver inte alkolås av bussbolagen de anlitar, vilket gör att det slutliga ansvaret för att chauffören är nykter ligger hos föraren själv.<br /><br />Men även som passagerare har man ett stort ansvar för sin egen och medpassagerarnas säkerhet. <br /><br /><h3>Riskerar böter</h3>Sedan den 1 januari 2004 är det lag på att nya bussar ska vara utrustade med bilbälte, och de ska användas av resenärerna. Den som inte gör det riskerar böter. Bussar i stadstrafik är undantagna från lagen.<br /><br />- Bältet är framför allt en säkerhet om bussen välter. Då sitter passageraren kvar i sätet och riskerar inte att klämmas fast eller att klämma andra, säger Lars Isaksson.<br /><br />Vid en bussolycka i Bergslagen för ett par år sedan dödades sex personer. De blev ihjälklämda.<br /><br />- Om de varit fastspända hade de förmodligen klarat sig.<br /><br /><h3>Finns i de flesta</h3>Sedan 1997 har Länstrafiken krävt bilbälten i bussarna som trafikerar de större så kallade stomlinjerna. I dag är ungefär 80 procent av alla bussar som anlitas i Norrbotten utrustade med bälten. Undantagen är äldre fordon.<br /><br />Trots att bältena finns på plats är användningen av dem begränsad. En undersökning som Länstrafiken själv gjort under sex månader år 2005 visar att ungefär 40 procent av resenärerna, unga som gamla, spänner fast sig under färd.<br /><br />- Det ser väl inte helt nattsvart ut, men nöjda kan vi inte vara, säger Lars Nilsson. Målet är att alla ska spänna fasta sig, och vi propagerar intensivt för det, bland annat genom dekaler på sätena och information från busschaufförerna.<br /><br /><h3>"Svårt att se"</h3>- Bälten i bussar är relativt nytt, men jag tror att folk kommer att vänja sig.<br /><br />I bussen som Connexanställde chauffören Rickard Ylinenjärvi körde mellan Skellefteå och Haparanda på fredagsförmiddagen tycktes passagerarna vara väl fastspända.<br /><br />- Jag uppmanar resenärerna att använda bälte när när de stiger på, säger Ylinenjärvi. Mer kan jag inte göra. Jag måste ju köra bussen på ett säkert sätt och kan inte kontrollera passagerarna under färden.<br /><br />Rickard Ylinenjärvis uppfattning är att de flesta spänner fast sig på de linjer han kör.<br /><br />- Men eftersom bältet sitter runt midjan och inte över axeln är det svårt att se.<br /><br />- Väldigt få dödas i bussolyckor i Sverige, säger Lars Nilsson. Det är oerhört säkert att färdas per buss.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om