Det nya kommunikations- och biljettsystemet Kombi från det norska företaget Fara ASA togs i bruk av Länstrafiken i Norrbotten den 17 juni i år. Sedan dess har det strulat betänkligt.
Länstrafiken sammanställde nyligen en lista över fel och brister, sammanställningen omfattar tre A4-ark.
"Mindre stressigt"
Faras ambition, skriver företaget på sin hemsida, är att utveckla biljetteknologin på så sätt att resan blir "mindre stressig både för förare och passagerare. Nästan utan att märkas".Fara ASA:s kompletta AFC-system (AFC står för Automatic Fare Collection) bygger på användningen av en fordonsdator tillsammans med en bärbar utrustning med touch-LCD och kvittoprinter. Enligt Länstrafikens felsammanställning, som diskuterades med tillverkaren vid ett möte i september, fungerar den bärbara utrustningen mycket dåligt, "den är i princip oanvändbar".
Enligt tillverkaren skulle den nya generationens AFC-utrustning finnas i över 1 850 bussar i Skandinavien, varav 350 i Norrbotten, redan under förra året.
Felaktiga priser
Bland övriga fel och synpunkter i Kombi som inrapporterats från bussförare som kör åt Länstrafiken i Norrbotten, kan nämnas: Kapaciteten på biljettmaskinrullarna är låg, omfattningen av kvittoutskrifter måste ses över i syfte att minska pappersåtgången. Det uppstår ofta fel på skrivaren.
Felaktiga priser uppstår på grund av felaktiga avstånd; i vissa fall saknas priser helt. Detta är den största bristen i Kombi i dag.
"Påstigning med validering av busskortet måste kunna ske på valfri hållplats längs kortets giltighetssträcka."
Tillförlitligheten i validering av rabattkort ifrågasätts; kunder påstår att fler resor dragits från kortet än vad som verkligen är utförda.
Stressfaktor
- Största problemet är nog att om du köper ett rabattkort som gäller sträckan Piteå-Luleå, så godtar inte maskinen kortet om du kliver på exempelvis i Öjebyn eller Norrfjärden. Det är bara ändhållplatserna Piteå respektive Luleå som godtas. Då måste jag som förare sitta och mata tillbaka manuellt. Och när nästa kund kliver på måste jag mata på nytt, säger vår uppgiftslämnare som upplever det nya, krånglande biljettsystemet som en stressfaktor utan like.Kurt Nordberg, Nordbergs Buss i Piteå, hoppas att det rör sig om inkörningsproblem. Systemet är ju ändå relativt nytt, påpekar han och har intrycket att det blir bättre allteftersom justeringar görs.
- Vi hoppas ju innerligt att de ska komma till rätta med problemen, säger Nordberg.