– Det är dags att folket vid Trafikverket lämnar ritbordet och ger sig ut i verkligheten, säger Benny Andersson, erfaren bussförare och talesperson för de tiotalet förare vid linje 14 och 18 som dagligen kör genom E4-korsningen.
PT har tidigare skrivit om södra infarten till Rosvik där privatbilister och yrkesförare påtalat att korsningen är felbyggd. Den som kommer bakifrån har lite utrymme att passera en bil som svänger mot Rosvik. Nu sällar sig en grupp chaufförer vid Nordbergs buss till kritiken, och nu handlar det om hur farligt det är att svänga med tungt fordon vänster ut på E4 i riktning mot Piteå.
Risk för olycka
– Vi har skickat brev till Transportstyrelsen och Trafikverket. Något måste göras. Detta handlar inte om, utan när det inträffar en allvarlig olycka, säger Benny Andersson som kört buss sedan 1982 – de senaste åtta åren vid Nordbergs.
Flera gånger per dag kör bussen mellan Luleå och Piteå genom Rosvik för att sedan styra ut på E4 vid södra infarten. Det råder väjnings/stopplikt och förarna anser att korsningen är felbyggd.
– Trafikdelaren har flyttats fram vilket gör att vi måste göra en mycket snäv sväng innan vi kan köra ut på E4 som dessutom har enbart en fil. Det här är ett problem nu och värre blir det nu när det blir vinter. Den skarpa svängen gör att det finns stor risk för att en buss eller lastbil tappar styrförmågan och kanar rakt fram i diket när det blir halt, säger Andersson.
Flyttas söderut
Han säger att det kan leda till att fordonet ställer sig tvärs över körbanan på vägen och då är lätt att räkna ut vad som händer om det kommer en långtradare dundrande utför backen.
I skrivelsen pekar förarna på att stora och långa fordon tvingas göra en i det närmaste 90-gradig sväng, vilket gör att utfarten tar längre tid än om svängen kunde rundas av.
– På kort sikt vill vi att trafikdelaren flyttas längre söderut så att vi kan gena genom korsningen och komma ut snabbare på E4, men på längre sikt måste hela korsningen byggas om, säger bussföraren.
Förarna anser att trafikplanerarna måste lyfta blicken och prata med yrkeförare innan det planeras korsningar som den i Rosvik.
Bussförarna vid Nordbergs, som dagligen trafikerar platsen, anser att den är ett riskmoment för både passagerarna (som ofta är barn) och förarna. De hävdar att sådant här kan undvikas med god lyhördhet och planering.
Lotta Isaksson vid Trafikverket Luleå har den här delen av E4 som sitt ansvarsområde. Hon uppger att hon känner till kritiken men vill prata med den tidigare projektledaren innan hon uttalar sig.