Buss på färdtjänst och skolskjuts

Piteå2008-08-28 06:00
De kör våra barn och de kör våra sjuka och gamla. Dessutom betalar vi dem med våra skattepengar.
Jag har länge irriterat mig på kommunala bilar som körs både för fort och för vårdslöst, med förare som avlönas av dig och mig via skattsedeln. Det är bilar från renhållningen, gatukontoret, hemtjänsten och till och med från miljöförvaltningen. Och det är även folkvalda deltidspolitiker och högavlönade kommunalråd.

Men jag blir mer än irriterad, näst intill folkilsken, när färdtjänstens fordon brakar om mig i 120 och när jag nästan blir knuffad av vägen av skolbussen. Och utan att ha något som helst statistiskt underlag vill jag påstå att det har blivit värre på senare år. I takt med alla kommunala sparbeting, gissningsvis. När transporter i dag upphandlas går kontrakten till dem som kan köra våra barn, sjuka och gamla till lägsta pris. Inte till dem som kör mest lagligt, säkrast och miljövänligast.
Då får vi naturligtvis vad vi betalar för - rostiga fordon och dåligt utbildade förare som tvingas köra under tidspress.
Det fanns en tid då man skämtade om dem som jobbade kommunalt och ironiserade över att allt de gjorde gick så sakta. Kanske jobbet i stället blev ordentligt gjort, vad vet jag, men de som i dag kör kommunala transporter har uppenbart inte tid att ta det lugnt och inte tid att följa trafikreglerna.

Jag brukar normalt flytta på mig när en bil kommer ifatt bakifrån, även om jag håller högsta tillåtna hastighet. Det är inte min uppgift att avgöra om den som kör för fort har ett giltigt skäl eller inte. Den uppgiften lämnar jag till polisen. Men när skolbussen på den allra första skoldagen kör ifatt mig på en 50-sträcka och sen nästan kör in i bagageluckan när jag saktar ner till 30, då vägrar jag flytta på mig. Hur mycket helljus chauffören än blinkar med. Prioritet ett för en skolbusschaufför är nämligen att transportera sina passagerare så säkert som det bara går. Prioritet två är att vara en god förebild både för eleverna i bussen och för sina medtrafikanter. Prioritet tre är att köra så miljövänligt som möjligt när nu stat och kommun ställer allt större miljökrav på alla oss andra medborgare.

Att passa tidtabellen kommer långt ner på prioriteringslistan. Bättre komma försent än inte komma alls är en klassisk trafiksäkerhetsslogan som i det här fallet kan multipliceras med antalet passagerare i bussen.
Så nästa gång du ser en skolbuss eller färdtjänstbil som körs som om den vore stulen, skriv upp tid och plats och ring den ansvarige på kommunen. Själva tycks de inte bry sig förrän det händer en olycka. Då tycker jag att det är försent.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om