Bullriga bussar byts mot bättre alternativ

Länstrafiken tar bort kravet på lågentrébussar efter kritik från chaufförer och resenärer. Nordbergs buss är en av tre företag som köper in nya bussar. ”De har fungerat väldigt dåligt”, säger vd Niklas Hedkvist.

Stor investering. Chauffören Per Carlsson och vd Niklas Hedkvist på Nordbergs buss hoppas på fler kunder när lågentrébussarna byts bort. ”Vi gör en stor                                             investering för att få bättre bussar för våra kunder”, säger Hedkvist.

Stor investering. Chauffören Per Carlsson och vd Niklas Hedkvist på Nordbergs buss hoppas på fler kunder när lågentrébussarna byts bort. ”Vi gör en stor investering för att få bättre bussar för våra kunder”, säger Hedkvist.

Foto: Joel Gustafsson

PITEÅ2016-04-18 05:00

I drygt tre år har låga ”stadsbussar” fraktat passagerare i linjetrafik mellan Piteå – Luleå, Piteå – Älvsbyn och Luleå – Älvsbyn. I länstrafikens senaste upphandling var låggolvade bussar ett krav på pendlingssträckor under en och en halv timme.

– Vi ville helst inte ha dem. Vi lämnade alternativ på vanliga bussar men länstrafiken godtog inte det, säger Niklas Hedkvist, vd och delägare i Nordbergs buss som trafikerar linje 14 mellan Piteå och Luleå.

Redan när bussmodellen köptes in talade PT med pendlare som var besvikna på komforten och den höga ljudnivån.

– Vi har tyckt att de fungerar väldigt dåligt, både ur passagerar- och chaufförssynpunkt. Det är inte bussar anpassade för långa sträckor. De är inte så bekväma att åka i, säger Niklas Hedkvist.

Efter flera års påtryckningar har nu länstrafiken i Norrbotten tagit till sig av kritiken. Alviks trafik, Nordbergs buss och Granlunds buss får tillstånd att byta ut alla lågentrébussar mot turistklassade bussar på linje 14, linje 32 och linje 31.

– De gamla bussarna kommer vi lämna tillbaka till Volvo, säger Niklas Hedkvist.

Totalt köper bussbolagen tio nya Volvo 9700H med leverensdatum i slutet på maj. För Nordbergs buss handlar det om fyra fordon

– Vi måste betala en mellanskillnad på sju miljoner kronor för bussarna vi köper. Räknar vi in det bokförda värdet på de gamla bussarna rör det som mellan en till två miljoner i rena förluster. Vi får inget mer betalt av länstrafiken, men vi anser ändå att det är värt kostnaden för att kunna öka kundunderlaget och få betydligt bättre bussar för både chaufförer och resenärer, säger Hedkvist.

Länstrafiken i Norrbotten tycker att lösningen blev bra.

– Det har varit ganska hård kritik från chaufförer och resnärer om att det har varit skumpigt och högljutt i dem. När Volvo erbjöd att köpa tillbaka bussarna så godkände vi det, säger vd Kenneth Johansson.

Motiveringen för låggolvade bussar var att det skulle underlätta för passagerare med barnvagn eller nedsatt rörlighet.

– Det var ett av huvudargumenten, men är det så att det inte fungerar så kan man inte köra på. Tillgängligheten blir lite sämre eftersom det blir högre bussar men det finns lyft på dem så har man rullstol eller rullator tar man sig in ändå.

Centrala buss

Alviks trafik, Nordbergs buss och Granlunds buss ingår i Centrala Buss i Norrbotten AB. Bolaget ägs av 23 bussföretag från Skellefteå i söder till Kiruna i norr.

2011 stod det klart att Centrala Buss i Norrbotten AB vann 25 av 29 sträckor i länstrafikens upphandling av busstrafiken i Norrbotten. Då var kravet bland annat att bolaget skulle köpa in lågentrébussar till vissa av pendlingsturerna. Ett krav som länstrafiken nu har slopat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om