Videon är inte längre tillgänglig
EU-mopedister och förare av andra klass 1-mopeder får inte köra på gång- och cykelbanor. Öholmabron är därmed förbjuden att trafikera. Vill man inte åka flera mils omväg via Infjärden eller Havsbadet så återstår bara ett alternativ om man bor i Hortlax och ska in till stan - smala och hårt trafikerade E4.Victoria Hjorth kör EU-moped mellan hemmet i Hortlax och Piteå flera gånger i veckan. Hon tar vägen över Öholmabron och bryter mot lagen, men får fullt stöd av sin pappa Mats Hjorth.
Alla individer
- Det är totalt uteslutet att släppa ut henne på E4-bron. Det är livsfarligt att köra moped där och ungdomar har ingen erfarenhet av att samsas med så tung trafik, säger han.
Piteå kommun ansvarar för Öholmabron och trafik- och projektchefen Eva Wikström gillar inte Mats Hjorths inställning.
- Jag ser gärna att föräldrar tar sitt ansvar och informerar sina barn om vad som är rätt och fel. Jag kan förstå att det känns läskigt att köra moped på E4, men det är ju något man väljer själv. Den som har en klass 2-moped kör lagligt över Öholmabron, säger hon.
Polisen Peter Lundmark, tf chef brottsförebyggande, är lite svävande när han berättar vad som gäller.
- Klass 1-mopeder får inte köra över en gång- och cykelbro, säger han.
Böter är en smäll som Mats Hjorth är beredd att ta.
- Jag betalar hellre än skickar ut Victoria på E4. Det är helt fel taktik att skicka ut mopedisterna med den tunga trafiken. Det vore bättre att låta dem köra över Öholmabron med sänkt hastighet eller att sätta upp skyltar och uppmana dem att visa hänsyn.
Victoria har bara kört moped över E4-bron en enda gång.
- Det var obehagligt och kändes hela tiden som att man skulle bli påkörd bakifrån. En moped syns inte så bra i mörkret och när jag börjar på Strömbackaskolan till hösten så blir det ännu fler vändor mellan Hortlax och stan, säger hon.