Piteås lokala ölbryggerier This is how och Pite bryggeri stod redo att satsa på ökad volym under 2020. Istället kom coronapandemin. Gemensamt för de båda bryggerierna är att en stor del av deras marknad bygger på leveranser till restauranger och pubar, näringar som drabbats hårt av pandemin.
– När pandemin slog till så märktes det såklart. Restaurangkunder och hotellen minskade rejält. Sommaren har varit ganska bra, men sedan i november är läget detsamma som i våras, säger Jeanette Bergstedt, ägare av Pite bryggeri.
På This is how är erfarenheterna likartade.
– Vi har blivit extremt påverkade eftersom restaurangerna fortfarande ligger under hårda restriktioner, vilket påverkar oss. Det är halva vår kundbas. Sommaren gick bättre än vi hoppats på, men hösten har varit trög och sedan de nya restriktionerna infördes i november har det varit i stort sett dött, säger Gustaf Ahlin, ölchef på This is how, som också tvingats säga upp en person på grund av pandemin.
När restaurang- och hotellmarknaden minskat har bryggerierna istället fått förlita sig på en ökad försäljning via Systembolaget.
– Många uppskattar lokalproducerat mer än någonsin och väljer lokal öl på Systembolaget. Jag tror att många Piteåbor funderar på hur Piteå ska se ut efter pandemin. Det är ju nu vi väljer vilka företag som ska finnas kvar när det här är över, säger Jeanette Bergstedt.
This is how har också vunnit två stora lanseringar i Sverige och Norge, vilket innebär ett volymtillskott på ungefär 40 000 liter.
– Vi har mycket öl vi ska producera framöver, så vi vet att vi har att göra. Vi ska förhoppningsvis fortsätta växa, så nu handlar det om att flyta med fram till dess, säger han.
– Samtidigt är det lite tråkigt att det i media framställs som att försäljningen på Systembolaget ökat massor. Det gäller bara för vissa sorters öl, ofta från de större bryggerierna, och hänger också mycket ihop med att gränserna stängts, fortsätter han.
Trots svåra tider håller sig Piteås bryggerier flytande och ser fram emot tiden efter pandemin.
– Vi produktutvecklar och förbereder oss för tiden efter pandemin. Vi har tagit fram några nya öl, så vi står inte still, säger Jeanette Bergstedt, Pite Bryggeri.
– Vi har en tydlig plan på hur vi ska klara det här. Vi hoppas att vi kan återanställa och att det kommer en tid efter det här, säger Gustaf Ahlin, This is how.