Vid samhällsbyggnadsnämndens sammanträde sades det ja till en hel del hastighetsförändringar i centrala Piteå och i bostadskvarteren. I kommunens hastighetsplan rekommenderas hastigheten 40 kilometer i timmen på kommunala gator som i dag har 30 och inte ligger vid en skola. Samma gäller för gator där man i dag får köra 50. Men undantag finns. Ett av dessa är Hembygdsvägen som föreslås få en höjd hastighetsgräns till 60.
– Då det gäller Hembygdsvägen förbi LF Arena var vi inte eniga i beslutet. Delar av de borgerliga partierna ville ha 40 kilometer i timmen där men det är ju ändå en matargata så beslutet blev 60, säger Brith Fäldt.
Kommunens trafikenhet höll i samband med sammanträdet en utbildningstimme där folks benägenhet att köra för fort diskuterades.
– Det är ett stort problem vi har. Vi diskuterade hur man får folk att följa de hastigheter och trafikregler som gäller. Då man pratar med polisen så säger de att det största bekymret är i den här frågan är att folk kör för fort i bostadsområden.
Förvaltningen föreslår i dagsläget ingen hastighetsförändring på Norra Ringen och på delar av Långskatavägen. Sträckan på Långskatavägen som förslås få en ändrad hastighet från 70 till 60 är Norra ringen – Holmenvägen.
Samhällsbyggnad föreslår inte någon ändring av 30 vid skolor och förskolor förutom vid Tallåsen och Tallkotten. Där vill man se att dagens 30 utökas till att gälla hela området där gatorna Fågelgatan, Duvhöksgatan, Ripgatan, Andgatan och Ugglegatan ingår. Anledningen till ett utökat 30-område är för att motverka plottrighet i hastighetsgränserna.
I september inleds arbetet med att byta ut skyltar. Det blir ett digert jobb när sammanlagt omkring 300 skyltar ska tas ner och ersättas med nya. Gratis är det inte heller, enligt kommunens trafikingenjör Kjell Norberg.
– Det kommer att kosta knappt 300 000 kronor, säger han.
40 kilometer i timmen är alltså den bashastighet som kommer att gälla på lokalgator, något som införts i många kommuner men där Piteå ligger lite efter. Hembygdsvägen från Norra ringen och förbi LF Arena blir en väg där bilarna prioriteras, enligt Kjell Norberg.
– Vi ser gärna att de som kör Norra ringen och ska in till stan, väljer Hembygdsvägen istället för att ta Olof Palmes gata och där köra förbi skolor och så vidare, säger han.