Brobesked som kan bära långt

I mer än 20 år har Fåröbron varit ett återkommande diskussionsämne. För de boende på ön upplevs den som en trafiksäkerhetsrisk. Rent miljömässigt bidrar den också stark till att slamma igen Fårösundet. Nu kan en lösning vara på gång.

"Dagens bro är en trafiksäkerhetsrisk och miljömässigt förkastlig", säger Anders Eriksson, ordförande i Fåröns samfällighetsförening.

"Dagens bro är en trafiksäkerhetsrisk och miljömässigt förkastlig", säger Anders Eriksson, ordförande i Fåröns samfällighetsförening.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2014-05-12 05:00

Videon är inte längre tillgänglig

Det börjar hända saker kring den omdebatterade överfarten till Fårön, strax utanför centrala Piteå.

Kommunens teknik- och servicenämnd vänder sig till kommunstyrelsen där den begär 500 000 kronor för att projektera en ny bro över Fårösundet.

Nämnden pekar på det faktum att behovet funnits länge, men även att trycket på exploatering av Fårön är stort. För att kunna möta upp detta krävs helt enkelt en ny bro.

Äntligen

Nu har dessutom ytterligare förutsättningar dykt upp som öppnar för en lösning.

– Kommunen har beviljats statligt investeringsbidrag för bron åren 2015 och 2016 via länstrafikplanen, säger teknik- och servicenämndens ordförande, Christer Lindström (S).

Beskedet välkomnas inte minst av Fåröns samfällighetsförening.

– Det var en överraskning, säger Anders Eriksson, nytillträdd ordförande i föreningen.

Inställningen är ungefär - äntligen.

– Den här frågan har ju varit på tapeten, ja, jag vet inte hur många år. Kanske blir det något nu, säger han.

Det är också så Christer Lindström resonerar.

– I och med att det nu finns investeringspengar, kommer projektet liksom i en ny fas, säger han.

Av den anledningen äskar därför nämnden pengar till en projektering för en ny bro. Exakt i vilken ekonomisk nivå det hela kommer att landa vet han inte i dag.

Finansiärer

– Det beror liksom på. En ny bro kommer att kosta allt mellan 15 och 30 miljoner kronor skulle jag gissa, beroende på vilken typ av bro som ska byggas. Jag vill minnas att de pengar som är avsatta i länstrafikplanen ligger på fem miljoner kronor.

Även om kommunen får stå för den största kostnaden, är samfällighetsföreningen införstådd med att den också kan tvingas bidra med medel.

– Självklart måste det bli så. Vår insats kan däremot inte vara den bärande, säger Anders Eriksson.

Men bara att en lösning verkar vara i sikte välkomnas.

– För min del ser jag det som ytterst viktigt ur två aspekter. Dels rent trafiksäkerhetsmässigt. Bron trafikeras inte bara av fordon. Många gående och cyklister passerar, området är attraktivt som ett stadsnära strövområde. Dels finns miljöaspekten, säger han.

– Den bankar som i dag utgör överfarten innebär att den fungerar som en flaskhals där hela sundet slammar igen. Stora kostnader är kopplade till att vid jämna tillfällen tvingas muddra.

Om tre år

Anders Eriksson konstaterar att det kan finnas fler potentiella finansiärer förutom kommunen och samfällighetsföreningen på ön.

– Både Gruvtolvan och Gruvfyran äger ju den semesterbyanläggning som ligger härute. Dessa tillsammans med LKAB, som de två facken har goda relationer med, skulle säkert också kunna vara med på ett hörn, säger han.

Exakt när en ny bro kan stå klar och då i vilken skepnad, vill inte Christer Lindström utlova.

– Projekteringen ska inledas i år, sen kanske det dröjer ytterligare tre år innan den är färdig, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!