Brist på lotsar i Piteå

Nikar G blev alltså det första fartyget att anlända kommersiellt till den nya kajen i Sandholmen, men det efter en rejäl försening på grund av lotsbrist.

Foto: Jens Ökvist

Piteå2017-02-15 17:30

Fartyget som kommer med björkmassaved till Smurfit Kappa skulle anlända 07.30, men först sex timmar senare kunde skeppet börja ta sig in från Munksund.

– Det har blivit lite grus i maskineriet när det gäller lotsarna. Sjöfartsverket ligger lite efter i utbildningarna. Det här blir första gången så man ville vara två lotsar på premiären, då blev det lite vårt att få ihop det, säger Jan Lindbäck, vd för Marine Group, som ligger bakom satsningen på Sandholmen.

I och med den nya kajen behövs alltså fler lotsar, ännu värre blir det i och med att det är en ny farled.

– Jo, det stämmer. Vi har ett vakansläge i Skellefteå lotsstation som vi håller på att jobba upp, säger Anders Dahl, områdeschef för Lotsområde Luleå.

Hur många är det som saknas?

– I dagsläget så ska vi vara fem i Skellefteå, men vi har i praktiken bara två som är fullutbildade och en som tagit examen men inte är inläst på farlederna än, så man kan säga att vi saknar 50 procent, säger Anders Dahl.

Lots är inte något man blir i en handvändning, snittiden för utbildningen är nio månader och man får inte ta examen när det ligger is. Enligt Anders kan man vänta sig att det tar ett år totalt då man ska lära sig farlederna också.

– Man lär sig lotsandet i allmänhet, sen läser man in sig i varje farled. Just Pitsund är ganska klurigt i och med att det är en helt ny farled, så det finns ingen som redan kan den och kan lära de andra lotsarna, säger Anders Dahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!