Brist på kontroll av kontokort

Den interna kontrollen när det gäller kontokort och tjänsteresor är inte tillräcklig i Piteå kommun – det anser kommunens revisorer. Åtgärder ska nu vidtas.

Betalkort. I dag finns 310 tankkort som används av Piteå kommuns anställda. Flest kort finns inom socialförvaltningen sedan inom fastighets- och serviceförvaltningen. (Arkivbild)

Betalkort. I dag finns 310 tankkort som används av Piteå kommuns anställda. Flest kort finns inom socialförvaltningen sedan inom fastighets- och serviceförvaltningen. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2017-01-22 18:30

Det är företaget KPMG som på uppdrag av Piteå kommuns revisorer genomfört en granskning av kontokort, tjänsteresor och förmåner i kommunen. Syftet med granskningen har varit att kartlägga vilka rutiner och

riktlinjer som finns när det gäller nyttjande av kontokort, tjänsteresor och förmåner samt vilken uppföljning och kontroll som görs av hur detta efterlevs. Syftet har också varit att bedöma om rutiner och anvisningar är ändamålsenliga.

Revisorers sammanfattade bedömning är att: ”Den interna kontrollen avseende kontokort och tjänsteresor inte är tillräcklig”.

– Vi tycker det är viktigt att styrelser och nämnder har en intern kontrollplan så att man vet hur man ska kontrollera att lagar och regler följs, säger Anders Berg, ordförande för Piteå kommuns revisorer till PT.

Hans sammanfattande bedömning är dock att det är ”bra ordning” i kommunen.

– Vi har inte hittat någon allvarlig kritik i den här granskningen. Vi har inte hittat någon som har missbrukat något kort eller något sådant och det är ju bra. Men samtidigt går det att förbättra ännu mer så att det inte heller kan uppstå.

I kommunens anvisningar framgår att: ”Stor restriktivitet med tilldelning av kreditkort ska gälla”.

I dag är det 25 anställda inom kommunen som har kreditkort, det handlar om förvaltningscheferna samt andra anställda framför allt på kommunledningskontoret där 16 personer har kreditkort.

Totalt finns också 310 drivmedelskort (tankkort) inom kommunen, framför allt inom socialförvaltningen (147 stycken).

När det gäller hanteringen av tankkorten konstaterar revisorerna att det finns en del brister. I vissa förvaltningen görs exempelvis inte någon regelbunden avstämning mellan underlagen för bensin mot körda sträckor utifrån körjournaler eller mätarställningar. Det är heller inte bestämt vad som får köpas på korten och alla kort är inte kopplade till ett så kallat ”förarkort”.

Man revisorerna vill också att kommunen ser över skillnaderna som finns mellan nämnderna när det gäller förmånskostnader per anställd.

Ärendet ”Revisionsrapport, Granskning av kontokort, tjänsteresor och förmåner” kommer upp på kommunstyrelsens sammanträde på måndag och förslag till beslut är att kommunchefen Ylva Sundkvist får i uppdrag att vidta nödvändiga åtgärder (läs artikeln intill).

– Att man kommer upp till nivån att man har en bra internkontroll enligt god revisionssed. Det är vad vi eftersträvar, säger Anders Berg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om