Från den 10 september 2016 måste alla chaufförer ha ett yrkeskompetensbevis för att få köra godstransporter.
Transportstyrelsens nya siffror visar att en liten del av Sveriges 110 000 yrkesverksamma lastbilsförare har yrkeskompetensbevis. Den 21 januari 2016 hade 25 838 personer gått fortbildningen, och av dem hade 16 467 betalat och fått sitt yrkeskompetensbevis.
– Konsekvenserna om alla dessa chaufförer inte blir klara med sin YKB, är att de inte får fortsätta köra. Och utan chaufförer stannar lastbilarna. Utan lastbilar ser vi stora konsekvenser för samhället, säger Mats Andersson, utbildningschef på Sveriges Åkeriföretag.
Även om medlemmarna har god kunskap om kravet menar han att det rent praktiskt kan vara besvärligt att få iväg all personal till utbildningen eftersom chaufförerna behövs i den dagliga verksamheten.
– Vi ser att man är på bollen, vissa ligger bra till och har redan gjort färdigt. Men nu börjar det bli riktigt bråttom, säger Mats Andersson.
På Wibax i Piteå är man väl förberedda. Företaget har Transportstyrelsens tillstånd att fortbilda sina 70-tal tankbilschaufförer i egen regi.
– Vi har en person anställd hos oss som sköter de här utbildningarna, säger Jonas Wiklund, vd på Wibaxkoncernen.
Burlink Transport i Piteå är också ute i god tid. I princip alla anställda har gått klart utbildningen.
– Vi har sagt att de ska betala före den sista maj för att Transportstyrelsen ska ha möjlighet att trycka kortet före den 10 september, säger ägaren Kjell Lindqvist.
Kjell Lindqvist sitter i ett nationellt branschråd och han är medveten om att många åkerier skjuter utbildningen på framtiden.
– Det kommer att bli ett dilemma framöver. Om 50 000 chaufförer betalar i juli eller augusti så kommer inte Transportstyrelsen att hinna utfärda alla kort i tid, säger Kjell Lindqvist.
Utan yrkeskompetensbeviset i handen riskerar både chauffören och åkaren böter.
– Vi har stenhård koll så att ingen kör åt oss utan YKB efter den 10 september. Om någon chaufför saknar YKB har den personen förverkat sin anställning, och en arbetslös chaufför utan utbildning är inte anställningsbar.
Kjell Lindqvist tror att större åkeriföretag har bättre framförhållning än bolag med en eller några få anställda.
– Jag kan tänka mig att det är svårare för dem att kunna avvara folk för utbildning.