Branschen vill ha tyngre transporter

Industrin i Piteå ser behovet av längre lastbilsekipage och både Burlink och Wibax investerar i dispenstransporter på 74 ton.– Vi minskar miljöpåverkan och sparar pengar, säger Kjell Lindkvist, ägare av Burlink Transport.

SCA Skog har en dispenstransport på 90 ton som rullar mellan Överkalix och Munksund. "Vi har minskat utsläppen motsvarande 22 varv runt jorden", säger logistikchefen Thomas Hedlund.

SCA Skog har en dispenstransport på 90 ton som rullar mellan Överkalix och Munksund. "Vi har minskat utsläppen motsvarande 22 varv runt jorden", säger logistikchefen Thomas Hedlund.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2015-12-04 20:07

Videon är inte längre tillgänglig

Under fredagen samlades flera tunga aktörer inom transport- och skogsnäringen på Smurfit Kappa i Piteå. Meningen med dagen var att lyfta behovet av ökade vikter på lastbilsekipagen.

– Genom att öka bruttovikten till 74 ton eller mer så sparar vi både pengar och miljö. Finland har redan gått upp till 76 ton och nu hoppas vi verkligen att det blir ett beslut i Sverige under 2016, säger moderatorn Bertil Leiding.

I dag rullar ett 40-tal dispenstransporter tyngre än 74-ton i Sverige. Bland annat har SCA Skog fraktat timmer med en 90-tonsbil mellan Överkalix och Munksund under sex års tid.

– Vi kör fyra lass per dygn och vinsten blir drygt 20 procent minskade utsläpp. Om vi hade använt konventionella bilar hade vi varit behövt köra 2 750 lass till under den tiden. Det är 22 varv runt jorden, säger Thomas Hedlund, logistikchef på Sca Skog.

Enligt honom skulle koldioxidutsläppen från SCA:s transporter minska med 15 procent om 74 ton tunga fordon blir verklighet på vägnätet.

– Det skulle bli stora miljövinster, säger Hedlund.

Tre nya dispenstransporter

Burlink Transport kommer att börja frakta papper från Smurfit Kappa med två dispenstransporter på 74 ton. De nyinköpta ekipagen för åtta miljoner kronor ska ersätta tre andra 64-tonsbilar.

– Ekipagen klarar upp till 80 ton och får vi dispens för det så tar vi bort en tredjedel av resorna ned till hamnen, säger Kjell Lindkvist, ägare av Burlink.

Nästa vecka börjar också Wibax Logistics första dispenstransport att rulla mellan Husum i söder till Kalix i norr. Vd Magnus Sundström hoppas nu på en ny bärighetsklass så att företaget kan investera i fler 74 ton tunga ekipage i framtiden.

– Vi måste följa efter Finland och hjälpa den svenska industrin att fortsätta vara konkurrenskraftig, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!