Bränder i elbilar kan vara svårsläckta

Bränder i elbilar påverkar räddningstjänstens insatsmöjligheter. Batterierna är svårsläckta och utvecklar stora mängder giftig rök.

David Nyström, utbildningsansvarig på räddningstjänsten, berättar att batteribränder är svåra att komma åt och att stora mängder farlig rök bildas.

David Nyström, utbildningsansvarig på räddningstjänsten, berättar att batteribränder är svåra att komma åt och att stora mängder farlig rök bildas.

Foto: Torbjörn Carlsson

Piteå2021-12-20 21:30

– Det är inte så att elbilar brinner oftare än bensindrivna bilar, men batteriet ligger inneslutet och det blir svårare att släcka, säger David Nyström, utbildningsansvarig på räddningstjänsten i Piteå. 

Vid alla bilbränder bildas giftiga gaser, men vid bränder i elfordon är det vätefluorid som bildas i större mängder än vid bränder i diesel- och bensindrivna fordon. För räddningstjänstens personal kan det innebära större risker. Väteflourid klassas som ett mycket farligt ämne som kan tränga igenom skyddskläder. Därför är det viktigt för räddningspersonal att ha rätt kunskap.

– Vi utbildar kontinuerligt, men problemet är att det finns ganska lite forskning. Våra skyddskläder skyddar i hög grad, men vi har också kemdräkter att ta på.

Jobbar ni annorlunda om en elbil är inblandad i en olycka?

– Nej, det gör vi inte och behöver vi få ut folk ur fordon så har vi olika metoder för det. Om fordonet är antänt så måste det ske skyndsamt.

Hur släcker ni en batteribrand?

– Det är stora mängder vatten som gäller eller att låta det brinna ut såvida inte röken blåser mot människor, säger David Nyström.

I Piteå har inte räddningstjänsten hamnat i den här typen av situationer i samband med olyckor, men i takt med att antalet elfordon ökar är det troligt att så kommer att ske. Idag rullar fler än 300 000 el- och hybridbilar på Sveriges vägar.

En följd av en batteribrand är att elbilen kan återantända långt efter att branden är släckt.

– Det beror på så kallad termisk rusning, som innebär att temperaturen skenar iväg och att batteriet värmer upp sig själv. En krockskadad elbil bör därför förvaras utomhus.

Det finns med andra ord problem om en elbil fattar eld. För att minska risken för skador på människor, egendom och miljö samt för att underlätta räddningstjänstens insats bör laddningsplatser i första hand placeras utomhus. Räddningstjänsten har därför tagit fram rekommendationer till fastighetsägare när det gäller placering av laddningsstolpar.

– Om stolparna är placerade i parkeringshus eller garage är det viktigt att vi snabbt och enkelt kan nå det brinnande fordonet så att vi kan dra ut det, säger David Nyström.

Hur ska en privatperson resonera hemmavid?

– Den laddutrustning som används bör följa elinstallationsregler och vara anpassad för det aktuella fordonet. Det minskar brandrisken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
 
 
 
 
 
 
Läs mer om