- Det är en expanderande verksamhet, konstaterar Sven Stenvall med ett leende.
Trots namnet, Kallax Flyg, återfinns basen med underhållshangar vid Långnäs flygfält utanför Piteå. Bolaget hyr även en anläggning i Arvidsjaur.
Verksamheten är dock spridd över hela Norrland.
Det som började i relativt liten skala har vuxit snabbt. Bara sedan 2001 har omsättningen ökat fyra gånger om.
Fusion
Kallax Flyg är ett helägt dotterbolag till Stenvalls Trä AB. Under 2004 förvärvades företaget, Helimek AB, som tillhandahåller kvalificerat flyg- och helikopterunderhåll. Samma år köptes även Polar Helikopter i Kiruna AB som numera är en del av Kallax Flyg med namnet Kiruna Flyg.- Att förvärva bolag är en nödvändighet om man vill uppnå volym i den här branschen, förklarar Sven Stenvall.
Heli Mek håller för övrigt också på att fusioneras med Kallax Flyg.
Många uppdrag
Affärsiden är att; "producera flygtjänster och paketresor som överensstämmer med kundernas krav, kostnadseffektivt och med hög säkerhet".Kallax Flyg bedriver bruksflyg med helikoptrar och sjöflygplan. Bolaget utför bland annat flygfotografering, viltinventering, rendrivning, kraftlednings-inspektion/felsökning, flygningar för försvarsmakten, alla typer av lyftuppdrag, brandsläckning och uthyrning av luftfartyg till en begränsad krets.
- Ungefär 50 procent av verksamheten utgörs av persontransporter och taxiflyg. Men mest tillväxt har vi på Aerial Work-sidan i form av olika uppdrag åt exempelvis elbolag, skogsföretag, samebyar eller myndigheter.
Jakt- och fiskeresor
I Kiruna bygger en stor del av verksamheten på sportfiskeresor, jaktresor och äventyr i orörd vildmark. Kiruna Flyg har till och med egen bokningscentral. Där finns också tre året-runt-baser; Kiruna flygplats, Kiruna Centrum och Kurravaara. Samtliga med kontor, bostäder, lagerlokaler samt underhållshangar.Utöver dessa förfogar Kiruna Flyg över säsongsbaser i Nikkaluokta, Abisko och Kittelfjäll. Helikopterlyft av skidåkare som vill åka off pist är en annan aktivitet som ökat denna vinter.
- I dag har vi även en pilot stationerad i Lycksele på heltid för att syssla med hyggesbränningar, berättar Stenvall.
Nordpolen gånger två
Till de mer udda uppdragen hör expeditionerna till Arktis. Sven Stenvall är en av få svenskar som stått på den geografiska Nordpolen. Han har dessutom gjort det två gånger.- Hur det var? Inte så märkvärdigt. Jag kunde ha stått var som helst på isen, skrattar Stenvall, som snart ger sig iväg på nytt till nordligare breddgrader.
Från 27 maj till 20 september ska Kallax Flyg delta i ett forskningsprojekt med Svenska Polarforskningsinstitutet där isbrytaren Oden utgör bas.
- Intressant, tycker Sven Stenvall om expeditionerna där historiska avtryck i is och snö analyseras liksom vattenströmmarna under polarisen och fåglars navigation.
Under expeditionen bistår Kallax Flyg med två piloter och en tekniker.