Enligt Dick Malmlund vid företaget Varningsinfo finns det en hel uppsjö av oseriösa företag som säljer mobilabonnemang.
– Gränsen mellan seriös och oseriös försäljning finns inte längre idag, som kund gäller det att se upp och vara noggrann med vad man tackar ja till, säger Malmlund.
Det vanligaste är att bluffoperatörerna kontaktar sina kunder via telefon med löften om billigare fakturor och bättre mobiltäckning.
– De säger att de betalar den återstående fakturan av ditt nuvarande abonnemang om du har bindingstid kvar. Men det gör de inte. Blufföretaget kan helt sonika ringa till din nuvarande operatör och meddela att de ska ta över dig som kund. I regel accepterar operatörerna det och överlåter abonnemanget till bluffföretaget, berättar Dick Malmlund.
Dubbla fakturor
Den lurade kunden tvingas betala dubbla fakturor och i värsta fall byta telefonnummer, då bluffoperatören hotar med att stänga av abonnemanget om kunden inte betalar.
– Telefonnummer kan kidnappas idag, säger Malmlund.
Han efterlyser att fler operatörer ska begära in muntliga fullmakter, det vill säga en ljudinspelning av kunden som bekräftar att den vill byta operatör.
Enligt Anna Montelius, jurist vid Post- och telestyrelsen är problemet att operatörer inte har administrativa resurser för att kontrollera muntliga fullmakter.
– Vi är fullt medvetna om det här problemet, säger hon.
Hennes förslag är att operatörer som äger nät ställer tuffare krav på sina underleverantörer och utestänger företag som använder oetiska försäljningsmetoder.
frida.heikki@pt.se