Innan Karin Lagerlöf och sambon Staffan Edström skulle flytta till en lägenhet på centrumområdet i Piteå gick hon in på internet för att ordna med flyttanmälan och eftersändning av post.
– Jag sökte på Google och högst upp kom det upp e-adressändring. Jag skrev in uppgifterna på deras hemsida och fick sedan två fakturor på 555 kronor styck för mig och min sambo, säger Karin Lagerlöf.
Ingen eftersändning
Paret betalade fakturorna från "Adressenheten Sverige" och fick senare hem en blankett om flyttanmälan som de fyllde i och skickade till Skatteverket.
– Jag trodde att vi betalade för eftersändning från den 11 november. Men när det inte kom någon post så blev vi fundersamma, säger Karin Lagerlöf.
När hon kontaktade posten visade det sig att alla brev hade gått tillbaka till avsändaren. Någon eftersändning av posten ingick inte i kostnaden.
– Vi betalade 1 110 kronor för två gratisblanketter från Skatteverket. Företagets affärsidé är rent lurendrejeri och jag vill varna andra för att inte gå på det, säger hon.
Förväxlade hemsidan
Det visade sig att Karin Lagerlöf förväxlat hemsidan "e-adressändring.se" med "adressändring.se". Den senare ägs av postoperatörerna. Den tjänst paret betalade hanteras av ett kommanditbolag som helt saknar kopplingar med posten.
– Jag skäms över att jag har gjort fel. Det står adressändring, inte eftersändning. Men det är så lurigt skrivit att det lätt att falla i gropen. Jag förutsatte att eftersändningen ingick eftersom det kostade så mycket, säger Karin Lagerlöf.
Fick betala dubbelt
Det hela slutade med att Karin Lagerlöf och Staffan Edström fick kontakta Svensk Adressändring och betala ytterligare 900 kronor för att få tillfällig eftersändning av posten från den 3 december.
– Jag har inget emot att betala om jag får en tjänst. Men det känns inte rätt att betala för ingenting, säger Karin Lagerlöf.
Det finns inget angivet telefonnummer till Adressenheten Sverige. PT har via mail sökt Christian Stålkrantz Löf, delägare i kommanditbolaget.