Bländad bilist kritisk till vita vägskyltar

Vägskyltarna bländade Lars-Olov Marklund, Blåsmark, och gjorde bilfärden till en pina. ”Man har byggt in en trafikfara", säger han.

Lars-Olov Marklund, Blåsmark, är kritisk till användandet av material i de vita lokaliseringsmärkena. "Till och med bländningar från bilars helljus är en piss i Mississippi i jämförelse".

Lars-Olov Marklund, Blåsmark, är kritisk till användandet av material i de vita lokaliseringsmärkena. "Till och med bländningar från bilars helljus är en piss i Mississippi i jämförelse".

Foto: Anders Sandlund

Piteå2021-03-04 08:00

Problemet han pekar på är vita skyltar som visar breddning/avsmalning mellan en- och flerfilig väg, så kallade lokaliseringsmärken.

– Det är ett stort problem med de intensivreflekterande skyltarna.

– Nu börjar det komma skyltar med text också, med den reflektionen. De går inte läsa. Man ser bara en vit yta. Man kan inte köra i halvljus hela tiden. Det är 110 knyck och då ser du kortare än din reaktionssträcka.

En afton förra veckan körde han upp från Umeå. När det mörknade, i Skellefteåtrakten, blev det snabbt problem.

– Det var otroligt jobbigt. Till och med bländningar från bilars helljus är en piss i Mississippi i jämförelse med störningarna från skyltarna. Så är det för en gammal människa. Det här är inget litet problem.

Marklund vet inte om reflektionerna från skyltar har ökat eller om han själv blivit känsligare, men han pekar på att intensivt reflekterande skyltar och moderna strålkastare är en dålig kombination. Han har själv led-lampor i sin bil.

– Det är trender som går emot varandra. Det blir värre och värre. Det är en inbyggd trafikfara. Det finns mycket grundforskning om hur våra ögon reagerar på ljus och färger.

Han menar att ögat inte funkar lika bra hos äldre.

– Det är jobbigare att ligga på maximalt mörkerseende och sedan bli bländad. Du får som en blackout ibland.

När han googlat har han sett att frågan har lyfts under ett flertal år, bland annat i nätforum och hos Trafikverket och han är kritisk till att problemet finns kvar i dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!