Biltestare erbjuds plats i skidtunneln

Den planerade skidtunneln på Lindbäcksstadion i Piteå kan bli ett framtida eldorado även för biltestare. Tanken är att öppna delar av tunneln även för Arctic Falls och dess testverksamhet av däck.

Kombinationen skidåkare/däcktestare tilltalar gruppfemman som var för sig har olika roller i skidtunnelns framväxt. Längst fram sitter Robert Bergman och Erik Lindbäck, som lagt grunden för projektet. Bakom står från vänster Anders Lindgren och Jonas Jalar, Arctic Falls, samt Stefan Lundmark från Piteå kommun, som utreder va-, el- och vägfrågan i området.

Kombinationen skidåkare/däcktestare tilltalar gruppfemman som var för sig har olika roller i skidtunnelns framväxt. Längst fram sitter Robert Bergman och Erik Lindbäck, som lagt grunden för projektet. Bakom står från vänster Anders Lindgren och Jonas Jalar, Arctic Falls, samt Stefan Lundmark från Piteå kommun, som utreder va-, el- och vägfrågan i området.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2014-04-09 22:00

Videon är inte längre tillgänglig

Nu till hösten tas första spadtaget till den drygt två kilometer långa skidtunneln på Lindbäcksstadion i Piteå.

Målgruppen för 80-miljonersprojektet har hela tiden varit Kalla, Hellner, övrig längdelit och skidmotionärer i bred mening.

Men nu har ytterligare en intressent dykt upp – Arctic Falls från Älvsbyn, landets ledande testföretag av bildäck.

Synergieffekter

På onsdagen hölls ett affärsmöte i Piteå som på sikt kan leda fram till stora synergieffekter med skidtunneln som inkörsport.

Erik Lindbäck, planläggare och en av finansiärerna bakom storsatsningen på Lindbäcksstadion, förklarar:

– Det finns fördelar att vinna både ekonomiskt och företagsmässigt med att bredda verksamheten i skidtunneln, konstaterar han.

Suktar efter kyla

– Här handlar det om bygga 400 meter av den två kilometer långa tunneln så att skidåkning och däcktester går att samverka, var för sig, och på olika tider av året.

Erfarenheter från andra skidtunnlar – Sveriges enda i Torsby och från tre finska motsvarigheter – visar på märkbart lägre besöksfrekvens av skidåkare under sommarhalvåret; från april till september.

Som av en händelse är det just den perioden som däcktestbranschen extra mycket suktar efter snö, is och kyla; precis de ingredienser som en skidtunnel kan tillhandahålla.

Kombinerad yta

– Därför tittar vi på möjligheten att stänga av 400 meter för längdåkarna sommartid och släppa in däcktestarna på den ytan, säger Erik Lindbäck.

De resterande 1,6 kilometrarna förblir öppna för skidfolket även sommartid.

Och när däcktestarna flyttar utomhus under senhösten, vintern och våren kommer hela tunnelns längd att stå öppen för Kalla & Co.

Femton meter bred

Om planerna går i lås, om parterna enas, om kontrakt skrivs kommer den modifierade 400-metersslingan att byggas med femton meters bredd.

Resterande del av skidtunneln blir tio meter bred och längs hela tunneln blir det två skidspår i vardera riktning, för både klassisk skidåkning och skate.

Serviceanläggning

Om Arctics Falls rullar in med sin verksamhet på Lindbäcksstadion kommer det även att resas en verkstadsbyggnad, förråd och kontor öronmärkta för företaget.

Dessa byggnader placeras då i direkt anslutningen tlll däcktestbanan, som är tänkt att ligga i ena änden, längst till vänster sett utifrån stora infarten.

– Just tester av däck ingår inte i den traditionella biltestnäringen i Arjeplog och Arvidsjaur och därför ser vi inte vårt tänkta upplägg som konkurrerande verksamhet gentemot inlandskommunerna, säger Erik Lindbäck.

Enligt tidsplanen ska skidtunneln stå klar för invigning till den sista december 2017.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!