Bilprovningen kom till Piteå 1964

97 500 bilar. Så många har bilprovaren Erling Lidström,70 år, i Högsböle hunnit testat vid den första anläggningen på Fläktgatan i Piteå. Och i den som flyttade till Öjebyn 1973.

På den här sidan huset körde vi ut bilarna och for sedan och provkörde dem ett varv runt kvarteret, säger ??

På den här sidan huset körde vi ut bilarna och for sedan och provkörde dem ett varv runt kvarteret, säger ??

Foto: Maria Johansson

Piteå2015-05-09 06:00

I år har Piteå haft bilprovning i 50 år. Den första låg i det nuvarande Rusta-huset på Fläktgatan. Fram till 1964 var det frivilligt att besiktiga bilar i Sverige men 1964 blev det obligatoriskt.

– Jag kom dit 1971 efter ett år i Hallsberg, säger bilprovaren Erling Lidström som kom att arbeta i 39 år med att oftast godkänna bilar, men också underkänna en del.

– På gamla folkvagnar gick det bromsrör efter kardantunneln och de rostade och gick av. Då hände det att bilägaren kom tillbaka där han satt slang med klammer, men det blev förstås underkänt, säger Erling Lidström som också upplevt hur folk ersatt bärande balkar med träplankor.

– Folk var mer arga förr, säger Lidström.

Han var med om en del spektakulära händelser, som när folk med släpvagnar körde ned i smörjgropen för tyngre fordon.

Han var med när anläggningen flyttade till Öjebyn, vilket PT rapporterade om den 2 oktober 1973

Fick lyftar

– Det blev bra. De gamla lokalerna var trånga och i Öjebyn fick vi lyftar. Senare fick vi också system som kan skaka hjulen, tidigare fick vi bryta med spett.

Han kom att arbeta i 39 år där han räknar ut att han nog besiktigat 97 500 bilar. Dessutom deltog han i arbetet när det 1974 blev krav på att registrera snöskotrar.

– Då fick vi åka ut till byarna för att registrera och testa, säger Erling Lidström.

Erling Lidström gick i pension 2009 och sedan dess har bilprovningen avreglerats. Sedan 2012 driver Opus anläggningen i Öjebyn med Stefan Lindgren som stationschef.

Han kom till Öjebyn 2008 och fick uppleva ägarbytet till Opus.

– Det har inte blivit så stor skillnad. Vi har samma trafiksäkerhetsmässiga krav på oss men vi måste jobba ännu mer kundinriktat där vi kan konkurrera med lägre priser och mer lediga tider, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!