Billigare bensin ett hot!

Piteå2008-09-25 06:00
Med risk för att i all evighet bli Bensinskatteupprorets fiende nummer två skulle jag vilja påstå att de nu snabbt sjunkande bensinpriserna hotar västvärldens bilindustrier.
Det första påståendet är lätt att förklara: den svenska regeringen, oavsett kulör, är alltid de här bakåtsträvarnas fiende nummer ett. Det andra påståendet kan vara mer svårförklarligt. Skulle höga bränslepriser verkligen kunna gynna bilindustrin?
Javisst, se bara på vilka bilar som i dag tillverkas på olika sidor om Atlanten. I USA respektive Europa. Ännu tydligare blir det om vi fortsätter från USA över ännu ett hav och hamnar i Japan. Det är ju knappast i Detroit vi hittar spjutspetsteknologin utan i München och Wolfsburg och i Tokyo och Hiroshima, där miljökraven är som tuffast och drivmedlen som dyrast.

I USA har bensinen alltid varit billig. Tre, fyra kronor litern när vi i Europa betalade tio kronor. Så medan de asiatiska och europeiska tillverkarna lagt stora resurser på att utveckla mindre och energisnålare bilar med direktinsprutning och flerventilsteknik har de amerikanska fortsatt att svetsa ihop kolosser på rambalkar med gigantiska gjutjärnsmotorer och gammalmodig stötstångsteknik. Att de här motoriserade järnskrindorna drog två liter milen spelade mindre roll.
Hybridbilar har Detroit bara fnyst åt och alternativa bränslen har inte varit en miljöfråga utan möjligen ett sätt att slippa handla med araber.
Så när bensinpriserna i vintras började skena och de amerikanska bilköparna plötsligt ville ha bränslesnålare bilar hade de inhemska tillverkarna inget att komma med.

Men med kniven mot strupen händer det saker. Både GM, Ford och Chrysler ställde under sommaren snabbt om sin produktion; jättepickuperna och jättejeeparna lades i malpåse till förmån för mindre bilar av europeiskt snitt, och alla snackade plötsligt om hybrider, vätgas och etanol. På rekordtid har GM tagit fram en bil som kan laddas direkt i väggkontakten, Chevrolet Volt.
Men nu faller bensinpriserna nästan lika snabbt som de steg och i veckan som gick återlanserade Chrysler sin jättepickup Dodge RAM och Ford dammade av sin favoritpickup F-150.

Allting börjar bli som vanligt igen. Och om bensinpriserna fortsätter nedåt i samma takt tror jag att det är dyra Chevrolet Volt som snart åker in i malpåsen i stället för de billiga bensinslukande V8:orna.
Och så stannar utvecklingen upp. Till nästa gång bensinpriserna rusar iväg. För den dagen kommer, snarare förr än senare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om