Dottern Isabelle Johansson, 23, är anställd som säljare på Bilhallen och planen är att hon ska ta över affärsverksamheten efter sin mamma.
– Det känns som ett måste att bygga ut, det blir särskilt trångt här på vintern, säger hon.
1989 bestämde sig Lotta Johansson och hennes dåvarande man Ulf Strömbäck för att de skulle dra igång två affärsverksamheter. En bilhall och en däckregumeringsfabrik, där hon skulle ansvara för bilhallen och han för däckregumeringsfabriken.
– Jag har alltid varit intresserad av människor och av affärer. Dessutom hade jag jobbat på dåvarande Bilcity i ungefär ett år. Vi ville vara entreprenörer, så vi bestämde oss för att starta en egen bilaffär, berättar Lotta Johansson.
I slutet av 80-talet var det relativt dyrt med fyrhjulsdrivna bilar.
– Vi insåg att Subaru hade en stark framtid. Deras fyrhjulsdrivna modeller fanns tillgängliga för en bredare kundgrupp eftersom att priset inte var lika högt, berättar Lotta Johansson.
Insikten visade sig vara helt riktig och fortfarande i dag är det just Subaru och nu också Hyundai som är de märken Bilhallen i Piteå säljer.
Gott rykte
– Man kan inte veta hur framtiden i bilbranschen ser ut, för det händer så mycket hela tiden, berättar Isabelle Johansson
Det är hon som åker på de flesta konferenserna och det är då hon märker av det faktum att hon är ganska unik som kvinna i bilhandelsbranschen.
– Det brukar vara ungefär 75–80 deltagare på en konferens och i regel är vi 3–4 kvinnor, säger Isabelle Johansson.
I övrigt tänker inte Lotta och Isabelle Johansson särskilt mycket på att de är verksamma i en mansdominerad bransch.
– Jag vet ju inte hur det känns att vara man, säger Lotta Johansson.
På branschträffar upplever Isabelle Johansson alltid att hon får ett gott bemötande av sina kollegor.
– Det tror jag beror på att mamma alltid haft ett gott rykte, säger hon.
Enligt Lotta Johansson finns det egentligen bara ett skäl till varför det är viktigt med jämställdhet på arbetsplatsen.
– Jag upplever att språket och stämningen på arbetsplatsen blir bättre när det är en jämnare könsfördelning, säger hon.
Familjär stämning
Mor och dotter är överens om att närheten till kunderna och viljan att bygga långsiktiga relationer är nyckeln till en framgångsrik affärsverksamhet.
– Jag försöker alltid vara lyhörd. Vi vill visa att vi finns, att vi lyssnar och att vi svarar på frågor, säger Lotta Johansson.
Isabelle Johansson menar att det är viktigt att behålla den familjära känslan även om drömmen om utbyggnation blir verklighet.
– Vi vill fortsätta bedriva samma verksamhet med den känsla vi har här inne, säger hon.
Lotta Johansson ser ljust på framtiden.
– Det blir bara roligare och roligare med åren. Nästan varje dag tänker jag att det är en lycka för mig att få komma hit, säger hon.