Hon håller Herman, 3 år, i ena handen och styr barnvagnen med Alve, 6 månader, med den andra.
De går längs gång- och cykelbanan på Ankarskatavägen - ett stenkast från egnahemmet - där biltrafik är förbjuden.
Men under promenaden kör två fordon förbi i hög fart.
- Titta, helt respektlöst! Så här ser det ut hela dagarna. Det är beklämmande att så många bilister är så nonchalanta, menar Cathrin Fahlman.
Växande problem
Ofoget med bilkörning efter gång- och cykelvägar i Piteå utgör ett växande problem.
- Så gott som dagligen möts vi av klagomål, säger Kjell Norberg, trafikingenjör vid kommunen.
- Många gånger är det småbarnsföräldrar som känner oro. Man släpper ut sina telningar i tron om att de är skyddade på gång- och cykelbanor, sedan genar och kör bilister efter samma vägar. Det är verkligen illa, säger Norberg.
Fler kontroller
Roger Berg, trafikpolis, talar om en tilltagande arrogans mot den runda blå vägskylten vigd enbart för gående och cyklister.
- Från polisens sida är det högst motiverat med utökade riktade kontroller, förklarar Berg.
Tusen kronor är bötesbeloppet för bilförare som bryter reglerna. Konsekvenserna för den som kör på någon på gång- och cykelbana blir bra mycket värre.
Lång lista
Kjell Norberg och Roger Berg presenterar en lång lista över utsatta passager.
Däribland nämns hörnet av Trädgårdsgatan/Hamnplan, förbindelsen vid Degerängsvägen mot Öholmabron, fågelgatorna på Djupviken, viadukten under Sundsgatan mellan Annelund och Backen, plus nämnda Ankarskatavägen där familjen Fahlman bor.
- Det finns alla typer av fordon som kör regelvidrigt. Alltifrån sopbilen och glassbilen, till fordon med Piteå kommuns logga på sidorna, taxibilar och lastbilsekipage, säger Cathrin Fahlman.
- Många tittar ner och skäms, väl medvetna om att de gör fel. Ändå fullföljer de. Visst är det dåligt?, säger Cathrin Fahlman och tar ett fastare grepp om Hermans hand och handtaget runt lilla Alves barnvagn.