Det 70 år gamla bostadshuset efter södra Pitholmsvägen var i mycket dåligt skick när Birgitta och Stefan Sandberg köpte loss släktgården våren 2018. Planen väcktes då om att riva den gamla byggnaden och bygga ett nytt hus.
– Huset krävde så omfattande renoveringar att det nästan skulle motsvara kostnaden att bygga ett nytt. Men kommunen sade blankt nej till bygglov på grund av Norrbotniabanans korridor, säger Stefan Sandberg.
Kommunen hade då lyssnat på Trafikverket som hävdar att ny bebyggelse innebär en värdeökning som kan medföra en betydande skada på riksintresset. Paret kontaktade då ett juridiskt ombud som överklagade beslutet.
– Juristen vi anlitade såg inga lagliga skäl för att säga nej till vår ansökan. Vi hade motargument på alla punkter, säger Stefan Sandberg.
Länsstyrelsen upphävde beslutet då samhällsbyggnadsnämnden inte motiverat sitt avslag tillräckligt. Efter att ärendet utretts igen fick paret i april i år positivt förhandsbesked om bygglov. Enligt samhällsbyggnadsnämnden förändrar inte en ersättningsbyggnad markanvändningen eller förutsättningarna.
– När vi fick det positiva beskedet hade vi precis bestämt oss för att renovera istället för att bygga nytt. Vi tog beslutet då vi insåg att det här kunde dra ut hur länge som helst på tiden, säger Stefan Sandberg.
Trafikverket överklagade senare bygglovet och menade att det kan fördyra och försena tillkomsten av Norrbotniabanan. I samband med att paret Sandberg målat klart sista varvet färg på den nya panelen kom också beskedet från länsstyrelsen.
Överklagan avslås.
– Äntligen har vi fått svart på vitt att det är lagligt att bygga nya ersättningsbyggnader i korridoren.
Enligt länsstyrelsen försvårar inte en ersättningsbyggnad tillkomsten av Norrbotniabanan och enligt deras bedömning kan inte en värdeökning stoppa möjligheten till ett nytt hus på en redan bebyggd tomt.
– Det har legat en död hand över södra Pitholm sedan den här sträckan beslutades för över tio år sedan. Nu hann vi ge upp våra planer, men vi hoppas att vår kamp kan hjälpa andra som vill bygga nytt, säger Stefan Sandberg.
Samtidigt lyfter Stefan Sandberg en frustration över att beskedet om byggstart mellan Piteå och Skellefteå dröjer.
– Det är först då man kan utreda sträckan och smalna av den här breda korridoren som fortfarande sätter käppar i hjulen.