Regeringen och allianspartierna har kommit överens om att införa betyg från årskurs fyra på försök. Överenskommelsen går ut på att 100 skolor får anmäla sitt intresse för att delta i försöket som inleds om två år och som ska utvärderas av riksdagen år 2020.
Men försöket har fått kritik från flera håll.
Skolinspektionen, Skolverket och de båda lärarfacken finns bland dem som kommer med kritiska invändningar som bland annat rör att den senaste ändringen, införande av betyg i årskurs sex, inte har studerats ännu. Betygsförsöket möter kritiska röster även i Piteå och de rektorer som PT pratat med ser inga fördelar. Att ge tioåringar betyg anser de är för tidigt.
Får omdömen
Friskolan I ur och skur forsen i Sikfors har inga planer på att ansöka till betygsförsöket.
– Jag tycker inte att det är nödvändigt och jag tror att det skulle stressa barnen, säger Lena Wiksten, friskolans rektor.
Eleverna får redan omdömen, vilket flera av rektorerna som PT pratat med har påtalat, och det anses räcka.
– Vi har utvecklingssamtal med föräldrar och elever där de får veta precis hur det går i varje ämne och jag tycker att det räcker när de går i fyran. De är även själva väldigt medvetna i den åldern om vad som går bra och vad som går mindre bra. De har sina mål att följa och vi kan diskutera med dem vad de måste göra för att nå dessa mål, säger Lena Wiksten.
För små
Britt-Marie Mattsson, rektor vid Bergsviksskolan, tror att det kommer att bli svårt att hitta skolor som vill vara med i försöket.
– Vi har nyss börjat med betyg i årskurs sex och i fyran då känns barnen fortfarande små och det är långt kvar tills de börjar i högstadiet, säger hon.
Hur tror du att det skulle kunna påverka eleverna?
– För de elever som det går lätt för kan det här säkert vara positivt, de får ett kvitto på sina kunskaper och det kan säkert trigga en del att göra bättre ifrån sig, säger hon.
Men ett underkänt betyg till en så pass ung elev tror hon skulle kunna uppfattas som en stämpel att eleven inte duger.
– Det vill jag inte bidra till, framför allt inte till de som är så unga. Vi försöker skilja på att det inte är du som person utan det är det du har presterat i det här ämnet som betygssätts, men det är nog svårt att förstå den skillnaden ju yngre man är, säger Britt-Marie Mattsson.
Risken är att ett betyg skulle påverka eleverna negativt, tror Liss-Britt Risberg, rektor vid Jävre skola.
– För en del kan det vara en hjälp att de blir mer motiverade och för en annan spelar det ingen roll, de gör sitt ändå. Sedan kan det vara någon som får upplevelsen att de är dåliga och inte duger och det är inte motivationshöjande. Grupperna kommer alltid att finnas, men jag tror inte att det är bra för så unga elevers självbild och självförtroendet, säger hon.
Skapar press
Den stora risken tros vara att betygsättningen skapar en press i att prestera och att det blir en onödig stress i en för tidig ålder.
– Jag tycker att det känns tidigt att införa betyg från årskurs fyra, sen finns det väl forskning som pekar åt båda håll men jag kommer inte att anmäla oss som försöksskola. Redan i dagsläget har vi elever som har prestationskrav på sig alltifrån samhället i stort till hur det fungerar i skolan att flickor i allt högre utsträckning mår dålig så finns det en farhåga att man drar ner det i tidigare ålder, säger Christoffer Backlund, rektor vid Sjulnässkolan.
Det är inte en gynnsam väg att nå en högre måluppfyllelse för eleverna och det är inte positivt ur barnens perspektiv, anser Anita Texwall, rektor vid Sjulsmarks skola och Rosviks skola.
– Jag tror inte att de är redo att växa av en sådan betygsbedömning. Risken är att elever kommer i kläm om de känner att de inte duger om de inte lyckas nå ett godkänt betyg. Jag tänker på barnen, det tror jag att man vinner på, säger Anita Texwall.